Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Omega 3 tělo ocení nejen v období chřipek a angín

Publikováno: 3.2.2020
Omega 3 tělo ocení nejen v období chřipek a angín

Markéta Palatin

Redaktorka

Více o autorovi

A je to tady. Další vlna nachlazení, nudlí, angín a chřipek. Nyní se prokáže, jak na tom naše imunita ve skutečnosti je. A nejen naše. Různé virové a bakteriální infekce řádí napříč školami a školkami. Projížďka městkou dopravou nebo návštěva obchodního centra se stává adrenalinovým sportem. Jde ještě něco udělat teď, když už jsou bacily sešikovány k útoku? V prvé řadě je dobré vědět, s čím bojujeme a samozřejmě posílit svou imunitu.

Chřipka – příznaky

Chřipka je onemocnění, které způsobují viry, které se do těla dostanou nosem nebo ústy a zachytí se na sliznici krku nebo nosu. Hlavním poznávacím znamením chřipky je její rychlý nástup, víceméně v rámci hodin (nachlazení má pozvolnější náběh). Jaké jsou nejčastější příznaky chřipky?

  • únava doprovázená bolestí svalů a kloubů, případně hlavy
  • zvýšená teplota, která se však nárazově vyhoupne až k horečce 40 ˚C
  • bolest v krku, případně tvorba hlenu či kašel
  • někdy průjem či zvracení (může být kombinací i se střevní chřipkou)

Angína – příznaky

Angínu na rozdíl od chřipky způsobuje bakteriální infekce (v méně častých případech je i virového původu) a šíří se kapénkovou infekcí. Inkubační doba je 1–3 dny. Jaké jsou příznaky angíny?

  • výrazná bolest v krku a ztížené polykání
  • chrapot, otok mandlí (lze zahlédnout i bílé čepy), zvětšené mízní uzliny
  • horečka, zimnice, zvracení

Základ zdraví je posílení imunity

Vedle základních preventivních opatření – zvýšená hygiena, mytí rukou, větrání v místnosti a zvlhčování vzduchu, případně očkování je třeba si posvítit na obranyschopnost. Stav našeho imunitního systému hodně závisí i na životním stylu, který vedeme. Nedílnou součástí je vyvážený jídelníček s dostatkem vitamínů, minerálů a stopových prvků, pitný režim, pohyb a samozřejmě kvalitní odpočinek a spánek. Pohybujte se venku, vyrazte na procházky nebo se oddejte nějakému zimnímu sportu. V neposlední řadě je třeba posilovat i svou psychickou kondici, díky čemuž se minimalizují dopady stresu na náš organismus.

Omega 3, vzpruha nejen naší imunity

Nejlepším zdrojem Omega 3 mastných kyselin je rybí tuk, který obsahuje účinné látky DHA a EPA. Dle doporučení odborníků by se na našem stole měly objevovat mořské tučné ryby (sardinky, makrela, tuňák, losos) nebo mořské plody alespoň 3x týdně. Zdroje rostlinného původu (avokádo, ořechy, dýňová semínka) obsahují jinou účinnou složku (ALA), která je pro naše tělo využitelná jen z malého procenta. Co všechno Omega 3 dokážou?

  • Podporují správnou funkci imunitního systému a tlumí záněty v těle.
  • Dbají o zdraví cév a srdce, čímž se stávají součástí prevence infarktu.
  • Udržují činnost mozku v dobré kondici (paměť, schopnost se učit a soustředit).
  • Tlumí příznaky ADHD u dětí.
  • Zlepšují potenci u mužů.
  • Usnadňují hubnutí.
  • Jsou spojovány se snížením rizika vzniku rakoviny prsu a tlustého střeva.

Další cesty k posílení imunity

  1. Zapojte do stravy přírodní antibiotika - česnek, cibule, borůvky, hřebíček, jitrocel, křen.
  2. Obohaťte jídelníček o potraviny bohaté na vitamín C - rakytník, šípky, řepa, kysané zelí, růžičková kapusta, rybíz, červená paprika, brokolice, klíčící semena.
  3. Zařaďte do jídelníčku zinek - zpravidla se vyskytuje všude tam, kde je dostatek bílkovin - maso, luštěniny, ořechy, sýry, obilniny.
  4. Chytejte sluneční paprsky a zapojte do boje s bacily vitamín D (jeho účinnost se zvedá, pokud jej užíváte i s vitamínem K).
  5. Pořiďte domů kvalitní žárovky  – množství světla výrazně ovlivňuje naši psychiku i imunitu.
  6. Zvažte kvalitní doplňky stravy  – Omega 3 mastné kyseliny, vitamín C, D3 a K2 či zinek, díky kterým máte šanci v těle udržovat funkční hodnotu účinných látek.

Imunita jako bojovník proti rakovině

O tom, že o imunitní systém je třeba pečovat pravidelně svědčí i řada vědeckých výzkumů (Nobelovu cenu za zapojení imunitního systému do boje s rakovinou získaly dva výzkumy v roce 2018 a jeden v 2019). S oslabenou imunitou totiž roste i riziko vzniku rakoviny. Rakovinné buňky navíc imunitu dále upravují tak, aby je neohrožovala. I standardní onkologická léčba imunitu oslabuje, proto i v tomto případě je dobré ji posilovat (samozřejmě po konzultaci s lékařem o vhodné formě).

Jak ještě posílit imunitu?

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)