Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Bojíte se rakoviny nebo infarktu? Užívejte Omega 3 kyseliny.

Publikováno: 22.8.2018

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Kdo sní dva až třikrát týdně 200 až 300 gramů tučných mořských ryb a k tomu má jídelníček bohatý na lněná a chia semínka, mandle, olivový olej a avokádo, nemusí o doplňování omega 3 mastných kyselin přemýšlet. Že do takové skupiny rozhodně nepatříte? Pak vám poradíme, jak tyto pro zdraví důležité látky do těla nejlépe dostanete.

Omega 3 nenasycené mastné kyseliny jsou teď velkým hitem. A není to žádná nafouklá bublina! Jejich účinek na lidské zdraví už ověřily tisícovky klinických studií. Potvrdilo se, že snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění mimo jiné tím, že omezují tvorbu tuků v játrech a následně i koncentraci některých krevních tuků, zejména triglyceridů. Také mají efekt na snížení hladiny nebezpečného LDL cholesterolu. Omega 3 kyseliny pomáhají též při kompenzaci cukrovky, podporují fungování mozku, prospívají očím a působí protizánětlivě, takže podporují imunitu. Navíc snižují riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku, zlepšují imunitu u nemocných podstupujících odstranění části střeva z důvodu karcinomu, snižují výskyt rakoviny ledvin zejména u žen, a také snižují výskyt rakoviny prsu.

Ideál: středomořský talíř

Úplně nejpřirozenější cesta, jak si zajistit dostatek ochranných omega 3 nenasycených mastných kyselin, spočívá v konzumaci středomořského jídelníčku. V něm je tučných ryb, olivového oleje a semínek určitě dostatek. Málokterý Čech se ale takto stravuje. Je prokázáno, že u nás sníme až o 50 procent méně tučných ryb, než se průměrně jí v Evropské unii. Potom nám, pokud chceme pečovat o své zdraví, nezbývá, než zdravé tuky polykat v podobě doplňků stravy.

Raději z ryb než z rostlin

Jak si ale mezi pestrou nabídkou vybrat opravdu kvalitní doplňky stravy s vysokým obsahem omega 3 kyselin, které tělo dokáže dobře zužitkovat? První doporučení zní spolehnout se raději na živočišné zdroje. Pokud zvládnete malou exkurzi do chemických pochodů v těle, vysvětlíme vám proč to tak je: omega-3 mastné kyseliny živočišného původu mají větší zastoupení mastných kyselin s delším řetězcem (např. EPA a DHA). Ty se přímo ukládají do buněčných tuků, ovlivňují buněčné pochody a působí v organismu člověka podstatně déle než tomu je v případě mastných kyselin rostlinného původu. Rostlinné omega 3 kyseliny jsou s krátkým řetězcem, a proto se z velké části stráví a přemění na energii. Takže je moc nevyužijeme.

Kapsle jako ochrana

A pak je tu ještě volba mezi rybím tukem v kapsli, nebo tím užívaným přímo z láhve. Argumenty odborníků svědčí více pro tuk „zabalený“ do kapslí. Takto je totiž zakonzervovaný a želatinová kapsle jej udržuje maximálně čerstvý. Není náročný na skladování, jen se doporučuje, aby byla lahvička tmavá a ideálně také uchovávána v temnotě. Naproti tomu rybí tuk v láhvi by se měl po otevření dát do chladničky. Ale i tak se po prvním otevření a prvním kontaktu se vzduchem tuk začne oxidovat. Proces oxidace pokračuje v průběhu užívání celého obsahu lahve a je velmi pravděpodobné, že obsah prospěšných látek, jako jsou omega-3 a vitamín D, je díky tomu výrazně nižší, než při prvním otevřením. To se u kapslí stát nemůže.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)