Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Omega-3 – bojovník proti zánětům

Publikováno: 6.1.2020
Omega-3 – bojovník proti zánětům

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Během chladných měsíců je tělo mnohem náchylnější k různým onemocněním včetně zánětů, které navíc rády přicházejí opakovaně. Jedním ze způsobů, jak se těmto nepříjemnostem vyvarovat, je zvýšený přísun omega-3 nenasycených mastných kyselin, které jsou známé svými vynikajícími antioxidačními a protizánětlivými vlastnostmi.

Právě omega-3 však v běžné stravě velmi často chybí. Jejich nedostatek se pak může podílet na větší náchylnosti organismu k chronickým onemocněním.

Začíná to bolestí v podbřišku

Patříte k těm, kteří každou zimu bojují se zánětem močových cest, a už předem se děsíte momentu, kdy opět ucítíte píchání v podbřišku? S tímhle problémem se potýkají především ženy (dokonce až desetkrát častěji než muži). Důvod? Ženská močová trubice je přibližně o 3–4 centimetry kratší a ústí pouze kousek od poševního vchodu a konečníku, což v praxi znamená, že do ní daleko snáz proniknou bakterie, které mohou následně způsobit zánět. Nebo nemusí – hodně záleží na tom, v jaké kondici se nachází váš imunitní systém.

Kdo by chtěl prokašlat celou zimu?

Studené a sychravé zimní dny nahrávají také vzniku bronchitidy (zánět průdušek), která se rozvíjí náhle, obvykle po předchozím nachlazení. Na vině jsou přemnožené viry nebo bakterie, které mají za následek hromadění hlenů způsobujících kašel. To však není zdaleka jediný příznak počínajícího onemocnění. K dalším projevům zánětu průdušek patří dušnost (kvůli zhoršenému dýchání nemůže člověk často ani pořádně spát), bolest v krku, rýma a překrvená nosní sliznice, bolest hlavy, horečka a zimnice, nepříjemný pocit na hrudníku (tlak nebo bolest), nadměrná únava, bolest svalů a zad.  Jinými slovy, není o co stát.

Dejte si rybu nejen o Vánocích

Všem těmto nepříjemným patáliím se dá ale naštěstí předcházet – mimo jiné tím, že budete dbát na pravidelný příjem omega-3, které kromě svých protizánětlivých vlastností mají i celou řadu dalších blahodárných účinků (snižují krevní tlak, brání zvýšené srážlivosti krve a poruchám srdečního rytmu, pozitivně působí při ateroskleróze či autoimunitních nemocích, jako je atopický ekzém, astma nebo revmatoidní artritida, a dokonce pomáhají mírnit deprese).

A kde je najdete? Nejvíc jich obsahují rostlinné oleje a tučné mořské ryby, jako jsou losos, makrela, sleď, nebo sardinky (rybí tuk má jiné složení než ostatní živočišné tuky), ořechy, semínka a listová zelenina. Dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin vám zajistí i kvalitní výživové doplňky. Zde je však potřeba dbát na to, aby obsahovaly vysoké množství účinných látek DHA a EPA (živočišného původu, zejména ryb), které naše tělo umí na rozdíl od těch rostlinných (ALA) efektivněji využít.

Zdroj fotografií v tomto článku: www.shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)