Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Omega-3 jako pomocník při depresích a úzkosti

Publikováno: 8.9.2019

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Za vznikem deprese stojí celá řada faktorů počínaje geny přes prožitá traumata a těžké životní situace až po různá onemocnění, jako je např. mozková příhoda, Parkinsonova choroba, cukrovka, revmatizmus, snížená činnost štítné žlázy a další. Deprese někdy navazuje na bouřlivé hormonální změny po porodu či v klimakteriu a může se rozvinout i v důsledku stresu. K léčbě se používá psychoterapie, antidepresiva a biologické stimulační metody. V poslední době se však stále častěji hovoří o další možnosti, kterou je zdravá vyvážená strava s optimálním obsahem omega-3 mastných kyselin.

Už slavný řecký lékař a otec moderní medicíny Hippokratés kdysi prohlásil: „Nechť je tvé jídlo tvým lékem a tvůj lék nechť je tvým jídlem“. Ne náhodou se tohle nadčasové motto stává dnes stále aktuálnějším, mimo jiné v souvislosti s léčbou depresí a dalších duševních poruch.

Serotonin – to je, oč tu běží

A proč právě omega-3 mastné kyseliny? Klinické studie prokázaly, že tyto „zdravé tuky“ zvyšují hladinu serotoninu v mozku a především i efektivitu jeho působení. Serotonin, který patří do skupiny tzv. neurotransmiterů (přenašeči nervových vzruchů), hraje důležitou roli v tom, jak se každý den cítíme. Spousta lidí při snížené hladině serotoninu prožívá ve zvýšené míře bolest, stres, úzkost a depresivní nálady. Laicky řečeno, pokud máme v mozku hodně serotoninu, jsme v pohodě a veselí. A naopak. Je-li ho málo, trpíme depresemi a poruchami spánku, honí nás nezdravé chutě, trápí nás chornické bolesti a máme sklony ke vzteku, agresivitě a dalším negativním emocím.

Levná léčba bez vedlejších účinků

Významnou roli omega-3 mastných kyselin si lékaři začali uvědomovat už před několika lety. V roce 2010 publikovala Americká psychiatrická společnost (APA) doporučení týkající se léčby dospělých s depresivní poruchou, kde jsou omega-3 uváděny jako přídavná terapie u pacientů s poruchami nálad (především u těch, kteří kromě deprese trpí ještě dalšími chorobami, jako jsou např. kardiovaskulární nebo metabolická onemocnění). V roce 2015 doporučila Britská asociace pro psychofarmakologii (BAP) omega-3 jako účinný doplněk standardní antidepresivní terapie u pacientů, kteří nereagují na antidepresiva. V roce 2016 byla zveřejněna kanadská klinická doporučení pro léčbu úzkostných a depresivních poruch, která zmiňují užívání omega-3 jako léčbu druhé volby pro mírnou až středně těžkou depresi nebo k posílení klasické antidepresivní terapie u středně těžké a těžké deprese. Uvádí se zde také, že tato léčba je levná a zároveň má minimum nežádoucích účinků. (Není ani bez zajímavosti, že snížené hladiny omega-3 jsou také běžné u poruch, jako je hyperaktivita, Alzheimerova choroba nebo schizofrenie).

Nejíte ryby? Děláte chybu!

Sečteno a podtrženo, za změnami nálad, podrážděností, smutkem a podobnými emocemi stojí celá řada příčin, které však můžeme do jisté míry ovlivnit i my sami – úpravou jídelníčku. Omega-3 mastné kyseliny se v přirozené podobě nacházejí hlavně v tučných mořských rybách (losos, tuňák, halibut, makrela, sleď, sardinky), olejnatých semínkách či ořeších. Dále pak ve vejcích, v rostlinných olejích, avokádu, špenátu, brokolici, květáku, růžičkové kapustě. Pokud nemáte v jídelníčku dostatek těchto potravin, můžete využít doplňky stravy, které vám zajistí adekvátní příjem omega-3 mastných kyselin. U nich je však třeba pečlivě zkontrolovat hodnotu účinných látek DHA a EPA. Výhodou také mohou být menší velikosti kapslí. Kromě své psychiky navíc díky Omega 3 podpoříte také své srdce, mozek, imunitu a muži i svou plodnost.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)