Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Za správné držení těla vám vaše záda poděkují

Publikováno: 3.3.2021
Za správné držení těla vám vaše záda poděkují

Marie Cicvárek Fléglová

Redaktorka

Více o autorovi

Správný postoj těla je alfou a omegou zdravého pohybového aparátu. A nejen to, ovlivňuje také osobnost každého člověka v neverbální komunikaci. Má vliv na sebevědomí a snadno prozradí, zdali se dotyčný bojí, je ve stresu nebo smutný. Naučit se stát vzpřímeně se zdá být jednoduché jako hračka, ale omyl. Ne každý je schopný stát jako pravítko zcela přirozeně.

Tak schválně: v jaké poloze právě sedíte? Pokud jste u počítače, pravděpodobně se vaše záda kulatí, hlava je schovaná mezi rameny, střed těla povolený a nohy „zamotané“ okolo sebe. A pokud zrovna čekáte třeba na zastávce na autobus a dlouhý čas si zkracujete četbou, jak stojíte? Máte záda jako pravítko? Vsadíme se, že spíše přenášíte váhu na jednu stranu, koleny se propadáte dozadu a záda mají do rovné přímky daleko. Ale žádné strachy, podvědomě ve špatném postoji stojí (nebo sedí) většina lidí.

 

Špatný postoj = bolesti (nejen) zad

Hlavní stabilizační systém našeho těla tvoří pánevní dno, bránice a hluboké svaly zad a břicha. Střed těla by měl být ideálně neustále zapojený a aktivní. Kvůli sedavé práci však tyto svaly snadno a rychle ochabují. Důvodem je jednoduchý fakt – nepoužívají se. To vede k tomu, že se záda začínají kulatit, slábne mezilopatkové svalstvo a může docházet k bolestem v oblasti beder nebo krční páteře.

Pokud stojíte jako „paragraf“, tělo paradoxně vydává výrazně víc energie a zatěžuje svaly, klouby a vazy. Tělo je díky tomu jednostranně přetěžováno a zkrátka a jednoduše trpí. A co víc, špatný postoj není jen otázkou budoucí bolesti zad, ale také špatné dechové techniky. Máte pocit, že se například ve stresu nemůžete tzv. dodechnout? Na vině může být postoj těla!

 Jak správně stát?

Jednoduchou pomůckou, jak si uvědomit správné držení těla, je mít všechny klíčové body (uši, ramena, kyčle, kolena, kotníky) v jedné rovině. A tak, aby se ani jedna z uvedených partií nevychylovala, nebyla příliš vepředu nebo vzadu.

Alfou a omegou správného, a hlavně zdravého, postoje, jsou svaly těchto partií:

  • Krční páteř
  • Hrudník
  • Břicho
  • Pánev

Všechny tyto partie opět spočívají pod sebou – v neutrální poloze.

  • Chodidla by měla být postavena na šířku ramen.
  • Váha těla je rozložená do celých chodidel, nikoliv pouze do prstů nebo na paty.
  • Kolena se neprolamují dozadu, jsou pevná a stabilní.
  • Pánev je podsazená.
  • Bedra se neprohýbají.
  • Střed těla je pevný.
  • Ramena směřují od uší, lopatky jsou stažené k sobě. Tak, aby byl hrudník hezky otevřený a nic nebránilo kvalitnímu nádechy a výdechu.
  • Brada je lehce zasunutá dozadu.
  • Hlava je přímá, tak, jako by na temeni nesla korunu.

Pokud vás již bolesti zad dostihly, zaměřte se pravidelné cvičení a posilování jednotlivých svalů. Inspiraci naleznete v našich dalších článcích:

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)