Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Co jíst na podzim? Potraviny, které zahřejí

Publikováno: 24.11.2021
Co jíst na podzim? Potraviny, které zahřejí

Zdeňka Sekretová

Redaktorka

Více o autorovi

Trpíte v tomto období častými chřipkami či nachlazením? Máme pro vás účinné rady, jak posilovat imunitu během chladných měsíců. Bojovat proti virózám můžete i vhodným jídelníčkem. Při nákupu potravin myslete na to, že tělo se teď musí především zahřát.

Tradiční čínská medicína rozlišuje dva základní typy potravin: záhřevné a ochlazující. To ovšem nemá nic společného s tím, jestli je jídlo studené, nebo teplé. Jde o účinky, které jeho konzumace vyvolává v našem těle – buď ho zahřeje, nebo ochladí. Na podzim (a samozřejmě i v zimě) bychom tedy logicky měli zařadit co nejvíc záhřevných potravin, které posílí náš organismus a umožní mu, aby se vypořádal s nevlídným počasím a odolal nežádoucím mikroorganismům.

Zahřejte se snídaní

Začněte hned ráno a nastartujte den teplou snídaní. Ideální jsou obilné kaše se skořicí, křížalami,

ořechy, semínky nebo zázvorem. Dobrou volbou je i talíř horké polévky, párek nebo třeba volské oko. Nezapomínejte také na pravidelný přísun ovoce a zeleniny, které by však měly být lehce tepelně upravené (stačí je krátce podusit v troše vody a přidat vhodné koření). Zařaďte hlavně jablka, hrušky, rakytník, cibuli, čekanku, hlávkovou a růžičkovou kapustu, pórek, bílou ředkev, špenát, bílé a červené zelí, celer, mrkev, pastinák, petržel, červenou řepu. Kořenová zelenina je v tomto období nejlepší volbou, všechny cenné látky a energii shromažďuje totiž právě v kořeni.

Nešetřete kořením

V jídelníčku by se často měly objevovat silné vývary. Vhodné jsou i luštěninové polévky (čočková, hrachová, fazolová, cizrnová) nebo dýňová polévka. V této době se také doporučuje konzumovat více tepelně upravených pokrmů. Jako hlavní jídlo je vhodný plátek masa, ať už hovězího, vepřového, drůbežího, ryby, či zvěřiny. Mastit se doporučuje máslem nebo sádlem. Pokrmy je dobré dochucovat zahřívacím kořením, jako je zázvor, chilli, muškátový oříšek, koriandr, kardamom, cibule, česnek, křen, bazalka, hřebíček, skořice, pepř, rozmarýn, oregano nebo paprika.

Místo džusu černý čaj

Studené limonády, chlazené pivo, bílé víno, čerstvé ovocné džusy či zelený čaj – na to všechno teď na nějaký čas zapomeňte. Tyto nápoje organismus ochlazují. Místo toho si dejte černý nebo zázvorový čaj s medem, obilnou kávu se špetkou kardamomu nebo třeba svařák z červeného vína s hřebíčkem a skořicí.

Vyrobte si elixír zdraví: Domácí pickles

Kvašená zelenina funguje doslova jako elixír zdraví – hlavně kvůli vysokému obsahu vitaminu C, kterým se může pochlubit jen málokteré ovoce. Kromě toho obsahuje spoustu minerálů, laktobacilů a enzymů, jejichž množství se zvyšuje při procesu mléčného kvašení. Doporučuje se konzumovat 2 lžíce pickles několikrát za den. Podpoříte trávení a činnost střev a posílíte imunitu, která dostává nejvíc zabrat právě během chladných měsíců. Vyrobte si domácí pickles: základ tvoří mrkev, cibule a zelí, přidat můžete i ředkev, červenou řepu, kedlubnu, kapustu, květák, brokolici, tuřín, cuketu. Zeleninu nastrouhejte nadrobno a smíchejte s mořskou solí (1 kg zeleniny a 15 g soli). Lze přidat i křen či trochu kmínu. Potom ji po vrstvách natlačte do velké sklenice až k samému hrdlu a důkladně upěchujte, abyste vymačkali všechen vzduch. Sklenici překryjte igelitovým sáčkem, přiklopte menší sklenicí a navrch položte něco těžkého. Pokud máte kvašáček, stačí jen utáhnout víko. Nechte kvasit 3–4 dny při pokojové teplotě. Poté skladujte v lednici.

Vsaďte na sílu česneku

Když vás přepadne chřipka, rýma nebo nachlazení, je tenhle „malý poklad“ k nezaplacení. Obsahuje totiž přes 200 účinných látek, které likvidují škodlivé mikroorganismy, posilují imunitu a působí protizánětlivě. Jakmile ucítíte, že na vás něco leze, rozkousejte syrový stroužek. Chce to trochu sebezapření, ale vyplatí se to. Nebo si uvařte česnečku (recept najdete zde), udělejte si pikantní topinky, přidejte pár stroužků do pečeného kuřete, zeleninového ratatouille či pomazánky.

A čemu se na podzim raději vyhnout?

Citrony – většina lidí se při chřipce a nachlazení prolévá čajem s citronem. Podle tradiční čínské medicíny to však není příliš vhodné, neboť citron – kromě toho, že organismus vnitřně ochlazuje – má tendenci vtahovat energii dovnitř a brzdí tak proces očisty a uzdravení.

Mléčné výrobky – další potravina, která ochlazuje a navíc také zahleňuje (proto často ještě další dva týdny po chřipce člověk kašle).

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)