Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Vajíčko: obyčejná a přesto dokonalá potravina

Publikováno: 7.3.2018

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

I když se to nezdá, slepičí vajíčko je úžasná potravina. Nejen, že vás zachrání od hladu, když v ledničce skoro nic nemáte, ale obsahuje i mnoho prospěšných látek pro naše tělo.

Co se skrývá pod skořápkou?

Naštěstí už byl vyvrácen názor, že by vajíčka byla nebezpečná pro zdraví a zvyšovala hladinu špatného cholesterolu. Můžete si je tedy směle dopřát i několikrát týdně. Obsahují kvalitní bílkoviny, lipidy a vitamíny (například vitamin D).

Většina prospěšných látek je obsažena ve žloutku, v bílku naopak najdeme větší množství bílkovin. Vejce jsou cenná i pro vysoký obsah esenciálních aminokyselin. Navíc tělu dodají potřebnou energii, aniž byste se museli bát o svou štíhlou linii. Jedno vajíčko má kolem 80 kalorií.

Aby vajíčka obsahovala co nejvíce zmíněných zdraví prospěšných látek, zkuste pořídit vajíčka od chovatelů, kde slepice běhají venku (ne jen mimo klec, ale skutečně venku). Potřebné látky se totiž do vajíčka dostávají právě skrze sezoblé „proteiny“ (tj. brouky a žížaly) a čerstvý vzduch..

Jak si je připravit?

Z hlediska živin je ideální jíst vajíčka celá, tedy žloutek i bílek. Co se týče jejich úpravy, fantazii se meze nekladou. Hodí se k snídani, svačině i k večeři. Pro lepší stravitelnost je dobré je připravit se špetkou pepře. Takže až na Velikonoce přinesou děti pořádnou nadílku (nebo před velikonocemi budete vyrábět kraslice), určitě budete vědět, co s tím.

Vejce naměkko, na hniličku či natvrdo: vhodná jsou k snídani, ale i do různých receptů. Vajíčka naměkko vaříme 4 minuty, na hniličku přibližně 7 minut. Natvrdo budou potřebovat kolem 8 minut varu. Nevařte je však déle než 10 minut, poté totiž začne žloutek černat.

Vejce pošírovaná: tato příprava vyžaduje trochu zručnosti, ale za tu námahu stojí. Pošírovaná neboli ztracená vejce jsou výbornou součástí salátů nebo třeba základ receptu na vejce Benedikt. Připravíte si je tak, že do vroucí vody nalijete lžíci octa. Vodou rychle zamícháte, aby vznikl vír a doprostřed něho vlijete syrové vejce. Bílek by měl obalit žloutek. Vařte pak už jen 3 minuty.

Míchaná vejce: na první pohled zcela banální příprava jídla, na druhou stranu vychytat moment, kdy jsou vajíčka vláčná a nevysušená, je někdy docela věda. Ideální jsou dělaná na másle, vajíčka si před přípravou rozklepněte do mísy a okořeňte. Aby zůstala krémová, lze do nich na závěr vmíchat lžíci zakysané smetany nebo trochu mléka. Pro obměnu je můžete posypat i nastrouhaným sýrem (gouda, niva, parmazán).

Volská oka: skvělá příloha k čočce nebo jako součást pravé anglické snídaně. Pánev si rozpalte předem, pak mírně snižte oheň a vejce na ní opatrně vylijte, abyste nepoškodili žloutek. Až budou okraje křupavé, přiklopte pánev ještě na 30 vteřin. Na závěr osolte a opepřete.

...a co s nimi dál?

To samozřejmě není vše, co se dá s vajíčky v kuchyni provádět. Dále je možné si z nich připravit salát, omelety (se kořenovou zeleninou, ředkvičkami, slaninou či bramborami), nádivku s vejci, plněná vejce, vaječný aspik, smažený chleba obalený ve vajíčku, hemenex a mnoho dalšího. Je proto dobré mít vždy v ledničce čerstvá vajíčka po ruce.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)