Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Není zelí jako zelí. Nejlepší je kysané

Publikováno: 28.9.2020
Není zelí jako zelí. Nejlepší je kysané

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Staročeská zelňačka, zelné karbanátky, halušky se zelím, segedínský guláš nebo tradiční vepřo knedlo zelo, které slavný léčitel páter Ferda označil za učiněné dobrodiní pro naše zdraví – trefili jsme se vám do noty? Jsou tohle všechno vaše oblíbené pochoutky? Pak si nemusíte dělat starosti, že vás během chladných měsíců skolí kdejaký bacil. Zelí – ať už čerstvé, vařené, dušené či kysané – se postará o to, aby vaše imunita byla pevná jako skála.

Je to docela paradox. Zelená nebo fialová hlávka vypadá v obchodě tak obyčejně, že už to obyčejněji snad ani nejde. Uvnitř se však skrývá perfektní zásobárna důležitých vitaminů a minerálů, díky kterým se zelí řadí mezi superpotraviny. Ale tím jeho výhody nekončí. Navíc je levné, vydrží dlouho čerstvé a v kuchyni s ním můžete čarovat na desítky různých způsobů. Faktem ovšem je, že nejzdravější zelíčko je kysané, které obsahuje větší množství vitaminu C, B9 (kyselina listová) a K (látka, která má důležitou úlohu při srážení krve). Během kvasného procesu se také tvoří cholin, který se podílí na metabolismu tuků a přispívá k normální funkci jater.

Vyžene vám patogeny ze střev

Ne každý ví, že naším největším imunitním orgánem jsou střeva, kde sídlí významné množství buněk imunitního systému. Na nich záleží, jestli tělo vstřebá všechny důležité živiny a odolá útoku patogenů, které na nás dorážejí ze všech stran. Správně fungující střeva jsou zkrátka nezbytnou podmínkou celkového zdraví. Stav střevní mikroflóry nepříznivě ovlivňuje celá řada věcí: konzumace alkoholu, kouření, syntetické látky obsažené v potravinách i lécích, ale také prodělané nemoci, hormonální změny, vyšší věk a v neposlední řadě stres. Některé z těchto faktorů můžeme ovlivnit více, jiné méně a další, bohužel, ani trochu. Proto není od věci podpořit svou střevní rovnováhu užíváním probiotik, což jsou živé mikroorganismy tvořící přirozenou součást vyvážené, správně fungující střevní mikroflóry. A jak tohle všechno souvisí se zelím? Jednoduše. Kysané zelí je totiž těmito „přátelskými bakteriemi“ doslova napěchováno. Na podzim a v zimě je proto víc než jindy vhodné dát si denně kompotovou misku kvašené pochoutky. Nemluvě o tom, že vás to vyjde mnohem levněji, než drahé vitaminy z lékárny.

Vyrobte si domácí kysané zelí

Co potřebujete:

  • 5 kg zelí,
  • 80 g soli,
  • 10 g kmínu,
  • pepř (dle chuti),
  • jablka (dle chuti),
  • keramický hrnec (zelák)

Jak postupovat:

  1. Hrnec důkladně vypláchněte horkou vodou a omyjte si také talíř (prkénko) a kámen, jimiž poté zatížíte naložené zelí.
  2. Hlávky nakrouhejte.
  3. Zelí napěchujte do hrnce, postupně prosolujte, prosypávejte kmínem a pepřem. Můžete přihodit i několik nakrájených jablíček.
  4. Pěchujte tak dlouho, dokud zelí nepustí šťávu a celý obsah nebude ponořený. Pěchovat můžete pěstí, případně zapojte potomky, kteří mohou zelí ušlapat čistými nožkami. Pro dnešní děti to bude nevídané dobrodružství.
  5. Pokud by šťávy bylo málo (nebo by během kvašení zmizela), můžete směs zalít převařenou a vychladlou vodou se solí v poměru 15 g soli na 1 litr vody.
  6. Směs v hrnci je nyní potřeba zatížit, zaklopit víkem a nechat při pokojové teplotě kvasit zhruba tři týdny. Průběžně kontrolujte, jestli je v nádobě dost vody (ta by měla být i v okraji kolem víka). Hotové zelí přendejte na chladné místo, třeba do komory nebo do sklepa.

Jaké látky zelí obsahuje?

  • vitamin C
  • vitaminy E, K a provitamin A
  • vitaminy skupiny B
  • inositol
  • lecitin
  • pektin
  • draslík, zinek, selen, jód, železo, síru a vápník
  • barvivo anthokyan (v červeném zelí)
  • probiotické kultury (v kysaném zelí)
  • enzymy (v tepelně neopracovaném zelí)
  • vlákninu atd.

8 důvodů, proč bychom měli zelí jíst

  • Posiluje přirozenou obranyschopnost organismu.
  • Působí proti únavě a vyčerpání.
  • Udržuje správnou hladinu cholesterolu v krvi.
  • Má nízkou energetickou hodnotu, takže je ideální při dietách.
  • Je bohatým zdrojem vlákniny.
  • Pomáhá udržovat zdravé kosti, zuby, kůži, vlasy a nehty.
  • Působí jako antioxidant.
  • Napomáhá k udržování normálního krevního tlaku a podporuje činnost nervového systému.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)