Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Úsměv a smích – nic nás nestojí, přitom hodně dokážou

Publikováno: 15.10.2020
Úsměv a smích – nic nás nestojí, přitom hodně dokážou

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Je to ten nejgeniálnější recept na dobrou náladu, dlouhý život a mladistvý vzhled. Nemluvě o tom, že úsměv či smích – jsou-li upřímné a jdou přímo ze srdce, působí jako silný magnet pro většinu lidí v našem okolí. A často dokážou prolomit i ty nejtvrdší ledy...

O tom, že smích je neuvěřitelně blahodárný pro tělo i pro duši, píše také známý český psychiatr MUDr. Karel Nešpor ve své knize Léčivá moc smíchu. Zajímá vás, čím konkrétně nám prospívá? Mrkněte do tabulky na konci textu. Nejlepší na tom je, že se klidně můžeme smát nebo usmívat „jenom jako“. Naše tělo totiž nedokáže rozlišit mezi předstíraným a skutečným smíchem. Takže pozitivní přínos pro naše zdraví bude stejný jako v případě upřímného smíchu. Klidně si to hned vyzkoušejte. Existuje celá řada technik, které umí vyvolat smích dokonce i tehdy, když nám není dvakrát veselo.

Smích končetinami

Lehněte si na záda. Stehna přitáhněte k hrudníku a ruce pokrčte v loktech. Nohama i rukama dělejte pohyby jako při jízdě na kole. Postupně zvyšujte tempo a do rytmu vyslovuje slabiky „ha, ha, ha – ho, ho, ho – he, he, he – hi, hi, hi...“ Cvičte tak dlouho, dokud vám stačí síly a dech. Ke konci se možná budete už jen bezvládně válet po zemi v záchvatech smíchu, ale to nevadí. Právě naopak.

Smích šťastného batolete

Klekněte si na zem a opřete se o natažené paže. Dělejte různé směšné pohyby hlavou, rameny, hrudníkem i pánví, pohupujte se na všech čtyřech, dívejte se přes rameno atd. A u toho všeho se šťastně usmívejte (běžné batole to zvládne až 400krát za den). Tento cvik je velmi vhodný pro lidi, kteří mají sedavé zaměstnání, protože se při něm úžasně protáhne a uvolní páteř.

Pygmejský smích

O afrických Pygmejích je známo, že se při smíchu svalí na zem. Díky jejich nízkým postavám jim takový pád nijak zvlášť neublíží, ale vy buďte opatrnější. Připravte si předem nějakou matraci nebo jinou měkkou podložku. Až budete na zemi, můžete se smát z plna hrdla a libovolně se u toho převalovat. Nádherně se uvolníte.

Smích v autobuse

Jestli máte chuť trénovat i na veřejnosti, použijte následující trik: otevřete si nějakou knihu, nasaďte si sluchátka od walkmana, nebo si k uchu přiložte mobil a rozesmějte se. Lidé kolem si budou myslet, že se smějete tomu, co čtete nebo slyšíte, a nebudou se nad tím nijak pozastavovat.

Smích před zrcadlem

Sedněte si na zem před zrcadlo do libovolné meditační pozice, dívejte se na sebe a asi dvě minuty se smějte. Jenom tak, bez konkrétního důvodu. Cvik můžete vylepšit také vtipnými gesty, třeba si překvapeně ukazujte na toho komického človíčka v zrcadle.

Rozchechtaný telefonát

Vyzkoušejte v práci třeba o polední pauze. Krásně se tím uvolňuje atmosféra. Držte si u ucha imaginární mobil, chechtejte se a dělejte u toho různá komická gesta, jako byste právě s někým telefonovali o něčem velmi zábavném. Přitom se procházejte mezi kolegy v kanceláři a dívejte se jim do očí. Až skončíte, předejte „štafetu“ dalšímu.

Léčivé účinky smíchu

  • Snižuje stres, dochází při něm k poklesu hladiny stresových hormonů.
  • Posiluje imunitu, což zvyšuje odolnost organismu vůči infekcím, ale i nádorům.
  • Vydatný smích perfektně procvičuje bránici, dýchací systém, srdce a další části těla.
  • Mírní bolest. To věděli už chirurgové ve 13. století, kdy ještě nebyla známa celková anestézie. Smích jako pomocnou léčbu doporučují i tak prestižní odborné společnosti jako je např. Americká společnost pro boj s rakovinou (American Cancer Society).
  • Slouží jako perfektní svalové relaxans. Během smíchu se uvolňují svaly, které se na smíchu nepodílejí, po jeho skončení i ty, které byly při smíchu aktivní.
  • Při smíchu se zbavují plíce většího objemu vzduchu, než za normálních okolností. Kromě toho povzbuzuje krevní oběh.
  • Zlepšuje náladu, zmírňuje hněv, úzkosti i deprese, zvyšuje sebedůvěru a nadhled a dává člověku pocit, že je schopen ovlivňovat své záležitosti. 
  • Nutí nás myslet pozitivně. I když vás přepadne špatná nálada, snažte se podívat na danou věc z jiného úhlu a usmějte se. Uvidíte, že za chvíli se vaše nálada změní a myšlenky se přesunou k příjemnějším tématům.

Ostatně pozitivnímu myšlení jsme se věnovali i v našem článku Chcete šťastný konec? Myslete pozitivně! Tak si ho pro inspiraci přečtěte.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)