Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zdraví pod lupou: Co jsou to antioxidanty?

Publikováno: 5.5.2020
Zdraví pod lupou: Co jsou to antioxidanty?

Eva Matoušková

Redaktorka

Více o autorovi

Antioxidanty nalezneme v potravinách, kosmetice, i přirozeně v našem těle. Mohou pomáhat udržet výrobky déle čerstvé, zajistit jim stálou barvu a vůni, a v organismu fungují jako obránci proti nemocem.

Zpátky do hodiny chemie

Antioxidanty jsou látky přírodního i syntetického původu, které pomáhají neutralizovat volné radikály. Vysvětlit stručně, na jakém principu fungují antioxidanty a volné radikály, prakticky nelze, protože nic není černobílé, a ne všechno nám prospívá, a také ne všechno nám škodí. Velice důležitá je v tomto směru rovnováha. I když nám v zásadě antioxidanty pomáhají (zabraňují oxidačnímu stresu buněk našeho těla, který mají na svědomí právě volné radikály), některé klíčové procesy v těle se bez těchto zdánlivých „škůdců“ naopak neobjedou. Volné radikály např. využívá náš imunitní systém, protože s jejich pomocí ničí bakterie způsobující onemocnění.

Oxidační stres

Když nastane nerovnováha a počet volných radikálů převýší koncentraci antioxidantů v těle, nastává oxidační stres buněk. A to nechceme. Způsobují to notoricky známé škodliviny, jako kouření a pobyt ve znečištěném prostředí, alkohol, nadměrná konzumace ultranezdravých jídel (fast food), ale také příliš časté opalování. Přemíra volných radikálů a oxidačního stresu pak může zapříčinit vážná onemocnění.

Kde najít nejsilnější antioxidanty

Zaměřme se hlavně na jejich přirozenou formu – přírodní antioxidanty. Naštěstí se vyskytují v rostlinných i živočišných potravinách, které denně můžeme konzumovat. Těmi nejznámějšími jsou vitamin C a vitamin E. Zajímavé je, že jako nejlepší zdroj vitaminu C jsou stále propagovány citrusy, a přitom taková růžičková kapusta a petrželka obsahují více než 3x více vitaminu C, než třeba citrony. Hezkým vodítkem jsou v tomto případě barvy – jezte ovoce rozmanitých druhů a všech barev, které existují. Bobulové ovoce ve fialových tónech, zelená jablíčka i červené jahody. Všechny obsahují spoustu prospěšných živin. Dalším chutným zdrojem antioxidantů je třeba i zelený čaj a čokoláda.

Káva a superpotraviny

Na módní vlně zdravé výživy se nějakou dobu vezou tzv. superpotraviny. Suroviny obvykle exotického původu jsou prezentovány jako nejsilnější antioxidanty na světě. Je tomu skutečně tak? Určitý obsah prospěšných látek jim rozhodně upřít nelze. K nám do Čech však putují ve zpracované, většinou sušené formě přes půl světa. Zatímco pro domorodé obyvatele zemí, odkud třeba ovoce Acai či Maca pocházejí, jsou tyto potraviny zcela přirozené a účinné, u nás dává větší smysl natrhat si maliny na zahradě. Nejinak je to i s kávou – pro nás je to především chutný povzbuzující nápoj, ale větší naděje bychom raději mít neměli.

Selský rozum nade vše

Antioxidanty jsou složité téma, které však určitě vybízí k nastudování. Co si z toho tedy vzít pro tuto chvíli? Že antioxidanty našemu organismu mohou skvěle prospívat, ale zároveň všeho moc škodí. Určitě je dobré dopřát si potraviny bohaté na přírodní antioxidanty v rozumné míře. Žádný vitamin nás ale nespasí před bujením rakoviny či nezaručí dlouhověkost, pokud ke svému tělu nepřistoupíme jako k celku. Vše totiž souvisí se vším a naše tělo si do svých dlouhodobých procesů zasahovat krátkodobým „zdravým“ úletem příliš nenechá.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)