Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Co všechno dokáže pórek?

Publikováno: 14.2.2019

Markéta Veselá

redaktor

Více o autorovi

Patří do našeho jídelníčku už odnepaměti, přesto mnohdy zapomínáme na to, jak přínosný je pórek pro naše zdraví. Proto si ho dopřejte tak často, jak jen je to možné.

Co v sobě ukrývá?

V pórku najdete velké množství zdraví lahodících látek. Mezi minerálními látkami najdete například železo (důležitý pro tvorbu červených krvinek, čímž podporuje naši energii), draslík (podílí se na správné činnosti srdce, zajišťuje svalový tonus a důležitý pro zdravé kosti), hořčík (snižuje únavu a vyčerpání, udržuje zdravé zuby a kosti) a selen (stavební kámen naší imunity). Dále pak vitamíny C, E a B6. Navíc je bohatý na vlákninu a co víc - jeho obsah kalorií je zanedbatelný. Proto se skvěle hodí do každé redukční diety. Zasytí, dodá tělu prospěšné látky a navíc skvěle chutná.

Proč s ním nešetřit?

Výše popsané vlastnosti pórku mají podíl na tom, že jeho pravidelná konzumace přispívá ke snížení krevního tlaku a je prevencí kardiovaskulárních chorob či problémů s křečovými žílami. Dodá nám také energii a podpoří imunitní systém. Používá se i k detoxikaci organismu, protože má diuretické vlastnosti a navíc pomáhá v boji proti různým zánětům a infekcím. Vysoký obsah vlákniny zajistí správné fungování střev a trávicího traktu. I když je pórek velmi zdravý, s jeho nadměrným používám by měli být obezřetní ti, kdo mají problémy s ledvinami či žlučníkem. A to kvůli vysokému obsahu šťavelanů, které nejsou při onemocnění těchto orgánů vhodné.

Jak ho připravit?

Většinou jsme zvyklí používat z pórku jen tu světlou část, avšak zelené listy mohou obsahovat mnohem více živin. Proto je ideální spotřebovat pórek celý. Světlou část využijte v syrovém stavu na různé pomazánky, do salátů či na ozdobení chlebíčků apod. Pamatujte na to, že vařením ztrácí pórek na obsahu výše zmiňovaných minerálů a vitamínů. Tmavší část, která je tvrdší, se skvěle hodí do polévek, nebo na zapékání se zeleninou, těstovinami, brambory či pro jinou tepelnou úpravu. Nejlepší je samozřejmě pórek vypěstovaný doma, ale ne každý má tuto možnost. Při nákupu si ale vybírejte spíše tenčí kousky, které nemají oschlé zelené listy a nejsou příliš gumové. Doma pórek mějte uskladněný maximálně dva týdny.

Plněný pórek

Ingredience:

  • 1-2 kusy pórku (záleží na velikosti bílé části, kterou budeme potřebovat)
  • 300 gramů mletého masa – ideálně mix vepřového a hovězího
  • 1 vejce
  • 1 cibuli
  • strouhanku na zahuštění
  • stroužek česneku
  • sůl, bylinky

Postup:

Bílou část na pórku rozkrájíme příčně na několik dílů o velikosti cca deseti centimetrů. Chceme, aby nám vznikly jakési trubičky, které budeme plnit. Z pórku vyndáme střed, aby bylo kam vložit náplň. Tyto zbytky lze rozkrájet a použít do směsi mletého masa místo cibule a nebo při pečení vložit do pekáče pod maso. Do větší mísy vložte mleté maso, přidejte vajíčko, česnek, cibuli a bylinky, sůl, pepř a podle potřeby zahustěte strouhankou. Dobře promíchejte a naplňte touto směsí pórek. Podlijte vodou a přikryjte pokličkou. Pečte zhruba 45 minut při 180° C.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)