Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Posilujte imunitu dřív, než se ohlásí podzim

Publikováno: 9.9.2021
Posilujte imunitu dřív, než se ohlásí podzim

Mgr. Denisa Salvová

Redaktorka

Více o autorovi

Podzim je za dveřmi a možná právě vy si kladete otázku, jak podpořit vaši imunitu. Chladné měsíce, to je nejen vyšší výskyt respiračních infekcí, ale v posledních letech také vyšší riziko nákazy covid-19. A protože podpora imunity není jen o vitamínu C, přinášíme vám tipy, díky kterým budete na podzim fit!

Jak poznat oslabenou imunitu?

Pokud patříte mezi ty, kteří s příchodem prvních podzimních dnů začínají bojovat s nachlazeními a dalšími virovými infekcemi, je třeba se zamyslet, zda na vině není právě oslabená imunita. Nejen rýma a kašel, ale také časté opary, rozpraskané koutky úst, špatně se hojící drobná poranění, potíže se spánkem, zažívací obtíže a únava jsou projevy toho, že vaše imunita nefunguje tak, jak má. Podpora imunity je v takových případech více než žádoucí. Podzim totiž představuje pro vaši imunitu zatěžkávací zkoušku, a proto je třeba být připraven.

Imunita, vitamíny a minerály

Vitamín C máme s podporou imunity spojený nejčastěji. Nedostatek vitamínu C je příčinou oslabení obranyschopnosti a zvýšenou náchylností infekčním onemocněním. Bohatým zdrojem céčka jsou citrusové plody. Pro normální funkci imunitního systému je klíčový vitamín D, kterého má česká populace nedostatek. Může za to nejen nedostatek slunečního záření během chladných měsíců, ale také nedostatečná konzumace ryb, které vitamín D obsahují. Důležité jsou vitamíny skupiny B, především vitamíny B6 a B12. B6 obsahují játra, makrely, vejce, droždí, banány, brambory, zelí, avokádo, ořechy, obiloviny aj. B12 najdeme hlavně v živočišných produktech jako je maso, vejce, mléko a mléčné výrobky a v játrech. Z minerálů je s imunitou spojený zinek, jehož zdrojem je červené maso, obiloviny, luštěniny a semena.

Nezapomínáte na omega-3?

Normálně fungující imunitní systém jsou ale také omega 3 mastné kyseliny. Mají význam nejen pro zdraví kardiovaskulárního systému, ale také imunitního systému. Bohužel právě na omega-3 často zapomínáme. Hlavním zdrojem jsou tučné mořské ryby a jejich olej. Zatímco v přímořských státech najdeme ryby na talíři téměř denně, na českém jídelníčku ryby stále chybí. Omega-3 mastné kyseliny (nejdůležitější EPA a DHA) jsou esenciální mastné kyseliny, nezbytné pro lidské zdraví. Tělo si je ale nedokáže vytvořit samo, a proto musí být přijímány stravou. Omega-3 mastné kyseliny mají klíčový význam pro správnou činnost mozku, stejně jako pro správný růst a vývoj. Příznaky nedostatku omega-3 mastných kyselin jsou únava, srdeční obtíže, změny nálad, deprese a mnoho dalších zdravotních obtíží.

Imunita a doplňky stravy

Doplňky stravy na podporu imunity a celkového zdraví jsou běžnou součástí jídelníčku mnoha z nás. Ne vždy si je člověk jistý, že dává tělu opravdu dostatečné množství prospěšných látek, a právě v takových případech jsou doplňky stravy vhodnou volbou. Dnes je na trhu celá řada doplňků stravy nejen na podporu imunity, ale i specifických zdravotních potřeb.

Dejte si probiotika

Určitě už jste slyšeli, že zdraví sídlí ve střevech. Střevní mikrobiom hraje zásadní roli v imunitním systému. V jídelníčku by proto neměla chybět probiotika, jejichž zdrojem jsou zakysané mléčné výrobky, jogurty, kefíry a fermentované potraviny.

Spánkem ke zdraví

Nedostatek spánku se na našem zdraví vždy projeví. I když je potřeba spánku individuální, dospělý člověk by měl spát denně alespoň 6-8 hodin. V případech poruch spánku a dlouhodobé nespavosti je zapotřebí vyhledat lékaře, který obvykle doporučí dodržovat pravidla spánkové hygieny. Několik tipů, jak bojovat s nespavostí naleznete i v článku Rizika nespavosti aneb když počítání oveček nestačí.

Buďte v pohodě!

Věděli jste, že lidé, kteří myslí pozitivně a mají optimistický pohled na život, žijí déle a bývají méně často nemocní? Dlouhodobý stres totiž naši imunitu velmi oslabuje. Snažte se tedy eliminovat stres ve svém životě. I když s sebou podzim často nese chmurné nálady a mnozí trpí splíny, zkuste se nad ně povznést a užívejte si barevný podzim. Pro inspiraci si přečtěte článek Jak na podzimní „depku“.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)