Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Luštěniny patří do zdravého jídelníčku

Publikováno: 25.6.2018
Luštěniny patří do zdravého jídelníčku

Zdeňka Sekretová

Redaktorka

Více o autorovi

Když se řekne luštěniny, mnozí z nás si vybaví nevábnou šedozelenou hmotu s párkem, kterou nám s oblibou servírovali ve školních jídelnách. Tím bychom však této skupině potravin obrovsky křivdili. Luštěniny jsou dnes nedílnou součástí moderních světových kuchyní a dá se z nich připravit nepřeberné množství zdravých a chutných jídel. Takže předsudky stranou a pojďme to zkusit!

Luštěniny jsou velmi cennou složkou jídelníčku a na lidské zdraví mají celou řadu blahodárných účinků. Jejich pravidelná konzumace pozitivně ovlivňuje srdce a cévy, podporuje činnost střev a látkovou výměnu, snižuje riziko vzniku cukrovky druhého typu a dalších civilizačních onemocnění. Luštěniny jsou také bohatým zdrojem antioxidantů, které kromě jiného brání vzniku zánětů, a působí tak jako prevence nádorových chorob či aterosklerózy (kornatění tepen). Co se týče nutričního složení, obsahují zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny, minerály (vápník, železo, hořčík, draslík, zinek a měď), vitamin E a tolik potřebnou vlákninu. Co do množství bílkovin dokonce předčí i maso! Dostatek důvodů k tomu, aby se na stole objevovaly co nejčastěji.

Vyberte si podle chuti…

Cizrna – vzhledem i chutí připomíná jádra lískových oříšků. Přidává se do salátů, vydatných polévek, kari a dušených pokrmů, mixuje se do omáček a pražená s kořením je skvělou alternativou nezdravých chipsů.

Červené fazole – díky masité chuti a konzistenci jsou vhodné do salátů, polévek, dušených pokrmů a ostrých jídel, jako je chilli con carne.

Černé fazole – mají výraznou chuť a vynikající jsou vařené dohromady s rýží. Můžete je přidat do salátů, dušených pokrmů, polévek nebo jako přílohu k hlavnímu chodu.

Fazole adzuki – malé červené lesklé fazole s nasládlou chutí, ze kterých se dělá fazolová pasta, jež slouží jako náplň do palačinek a knedlíčků. Používají se také do polévek a salátů.

Fazole borlotti – skvrnité krémově růžové až hnědorůžové fazolky, které se tradičně používají v italské kuchyni do selských salátů, polévek a těstovinových pokrmů.

Fazole cannelloni – malé krémově bíle fazole, které velmi dobře chutnají v polévkách a dušených pokrmech. Naprosto nepřekonatelné jsou v různých aromatických salátech.

Fazole mungo – drobné zelené fazolky nasládlé chuti a měkké konzistence, které se vaří bez namáčení. Jejich výhonky se přidávají do salátů a orientálních smažených pokrmů.

Fazole pinto – středně velké strakaté fazole s narůžovělou broskvovou barvou a tmavšími skvrnami. Patří k základním ingrediencím mexické kuchyně a dají se použít také do salátů, gulášů a vydatných dušených jídel.

Máslové fazole – velké zploštělé krémově bíle fazole s jemnou chutí a moučnou konzistencí. Hodí se výborně do míchaných fazolových salátů nebo vydatných dušených pokrmů.

Vigna čínská – fazolky krémové barvy s černým „očkem“, které se hojně využívají v pikantních pokrmech indické, africké a karibské kuchyně. Vynikající jsou v salátech, polévkách a různých ďábelských směsích.

Čočka – z červené a žluté čočky během chvilky uvaříte velmi chutnou kaši, hnědá a zelená čočka se báječně hodí ke klobásám, šunce nebo slanině. Skutečnou delikatesou je černá čočka beluga, která tvarem i barvou připomíná kaviár. Má jemnou oříškovou chuť a výborně se hodí do salátů nebo třeba k rybě.

Hrách – ze žlutého a zeleného drceného hrachu se připravuje kaše, kterou už nemusíte mačkat ani pasírovat.

Sójové boby – mají nejvyšší obsah bílkovin ze všech luštěnin a užívají se k výrobě tofu, sójového mléka a sójové omáčky. Jsou však chuťově nevýrazné, takže je nutné připravovat je spolu s bylinkami a kořením.

Lupina úzkolistá – říká se jí také vlčí bob. Je velmi podobná sóje, vyrábí se z ní mléko, používá se jako příloha a slouží i jako náhražka masa.

Luštěniny 2krát netradičně

Polévka z červené čočky s tuňákem

Na 4 porce potřebujete: 280 g červené čočky, zeleninový vývar nebo bujon, 2 lžíce slunečnicového oleje, 65 g cibule, 200 ml smetany na vaření (33 %), 100 g tuňáka ve slunečnicovém oleji, sůl

Postup: Na oleji osmažte nadrobno nakrájenou cibulku a přisypte červenou čočku, kterou jemně orestujte. Zalijte zeleninovým vývarem a povařte krátce do měkka. Když je čočka měkká, vše rozmixujte tyčovým mixérem a zjemněte smetanou. Na závěr přidejte zcezeného tuňáka a dle chuti dosolte.

Vlaský hrách v homoli

Na 4 porce potřebujete: 300 g hrachu, 200 g medu, 100 g hrozinek, 300 g sádla, 50 g cukru moučky a 100 ml šlehačky (33 %).

Postup: Hrách přes noc namočte, druhý den uvařte v čerstvé vodě do měkka a propasírujte. Vmíchejte med a rozinky a mezitím si rozpusťte sádlo, kterým hrachovou směs postupně zalévejte. Ze vzniklé směsi vytvořte malé homolky, které na talíři přelijte šlehačkou a medem a pocukrujte. I když se to nezdá, je to velká dobrota!

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)