Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Pitný režim v létě? Pomohou i potraviny bohaté na vodu

Publikováno: 18.7.2021
Pitný režim v létě? Pomohou i potraviny bohaté na vodu

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Dodržování pitného režimu je nesmírně důležité a v létě to platí dvojnásob. Bez vody trpí naše orgány, trpíme zácpami, pokožka je vysušená. Průměrný příjem tekutin u dospělého člověka by měl být kolem 2–3 litrů denně. Při sportovní aktivitě, horečce, průjmu, nebo pokud je venku vedro, potřeba stoupá. K dostatečnému příjmu tekutin se ale nemusíte jen propít. Stačí obohatit jídelníček o zeleninu a ovoce, které krom vody obsahují i vlákninu, vitaminy a minerály.

Ovocný a zeleninový salát se v létě vyloženě nabízí. Zelenina i ovoce jsou bohaté na vodu, většinou i na vlákninu, obsahuje důležité látky, a to je přesně to, co v parných dnech většina lidí potřebuje. Pokud chcete, aby vás salát zasytil na delší dobu, přidejte tuk a bílkovinu. K melounu se například hodí nakrájený sýr, k okurce a rajčeti drobený tvaroh a k jahodám a borůvkám jogurt. 

Ovoce a zelenina bohaté na vodu

Salátová okurka

  • Obsahuje 95 % vody. Také v ní najdete zejména draslík, hořčík, fosfor, křemík a vápník a z vitaminů betakarotén. Právě díky vysokému množství draslíku jde o skvělou zeleninu pro lidi s vysokým krevním tlakem. Draslík se totiž podílí na regulaci tlaku krve i srdečního tepu. Okurka je také výborná na hydrataci pleti. Kdo si nikdy nepřikládal kolečka z okurky na oči nebo slupky na tvář?

Paprika zelená

  • Obsahuje 94 % vody. Najdete v ní i kyselinu listovou, draslík, fosfor, hořčík a sodík. Paprika také podporuje krvetvorbu. 

Meloun

  • Obsahuje 93 % vody. Tato zelenina je také bohatá na betakaroten, který patří mezi důležité antioxidanty a v těle se z něj vytváří vitamin A. Prospívá zraku, zpomaluje stárnutí a působí příznivě na pleť. Ačkoliv je na chuť sladký, doporučuje se lidem při diabetu, protože antioxidačně působící látky ochraňují cévy.

Rajče

  • Obsahuje 93 % vody. Tak jako je sladký meloun zelenina, rajče se řadí mezi ovoce. Rajčata jsou bohatá na vitamin C, E a draslík. Obsahují také antioxidant lykopen, jehož využitelnost roste, pokud si dáte rajčata tepelně zpracovaná. Například grilovaná.

Květák

  • Obsahuje 93 % vody. Je zde i dostatek vitaminu C, K1 a vitaminů skupiny B. Z minerálních látek hlavně draslík. Květák se do salátů moc nehodí, ale protože má velice nízkou energetickou hodnotu, jde o výborný lehký oběd. Můžete ho zapéct, připravit z něj placičky nebo polévku.

Mrkev

  • Obsahuje 90 % vody. A jako každá zelenina i celé spektrum vitaminů a minerálních látek. Zejména vitaminy skupiny B, také C, E a K, vápník, hořčík, draslík, fosfor, železo, mangan a selen. Zapomenout nesmíme ani na betakaroten a lykopen.

Jahody

  • Obsahují 90 % vody. Jsou bohaté na vitamin C, K a E, betakaroten, kyselinu listovou, riboflavin a vitamin B. Z minerálních látek hlavně na draslík a železo. Díky antioxidantům pomáhají chránit naše tělo. Jahody jsou skvělé při redukční dietě, protože mají velmi nízkou energetickou hodnotu.

Ananas

  • Obsahuje 87 % vody. V ananasu najdete vitamin C, B1 a je dobrým zdrojem draslíku, manganu a antioxidantů. Naopak v něm nenajdete moc vlákniny. Obsahuje ale směs enzymů bromelin, která má protizánětlivé účinky a podporuje činnost lymfatického systému. 

Borůvky

  • Obsahují 85 % vody. Drobné fialové bobulky jsou velmi bohaté na vitamin C. Dokonce jich stačí sníst 1 a 2 hrstičky a máte pokrytý denní příjem. Dále tu najdete vitaminy skupiny B, kyselinu listovou a celou řadu antioxidantů. Borůvky také pomáhají proti menstruačním problémům a prospívají krevnímu oběhu.  Stejně jako jahody mají velice nízkou energetickou hodnotu.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)