Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Cuketa: zelenina štěstí, která pomáhá s nervy i hubnutím

Publikováno: 27.6.2019

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Zelené (méně častěji žluté nebo žíhané) plody, které tvarem připomínají okurku, se stávají stále více oblíbenou zeleninou v našem běžném jídelníčku. Obsahují totiž spoustu živin a stopových prvků, díky svému nízkokalorickému složení jsou ideální dietní potravinou a v kuchyni se dají připravit na nespočet snadných a zároveň velmi chutných způsobů...

Tahle teplomilná rostlina pochází z Mexika a střední Ameriky, kde se začala pěstovat už sedm tisíc let před naším letopočtem. Cuketa je hodně nenáročná, klidně se jí bude dařit i v chudších půdách. Jediné, co potřebuje – slunce a dostatečnou zálivku.

Pomocník pro účinný detox

Cítíte, že by vaše tělo ocenilo pořádný detox? Trápí vás dna a bolesti kloubů nebo máte nadváhu? Potom určitě sáhněte po cuketě. Obsažený draslík podporuje vylučování škodlivin a přebytečné vody. Díky vysokému podílu vlákniny pomáhá pravidelná konzumace cukety čistit trávící trakt a příznivě také ovlivňuje činnost ledvin. Vzhledem k tomu, že plody mají lehce projímavé účinky, jsou vhodné i pro lidi trpící zácpou.

Recept na dobrou náladu

V cuketě se nachází až 90 procent vody, sacharidy a spousta důležitých minerálů a vitaminů. Kromě už zmíněného draslíku například hořčík, který je nezbytný pro látkovou výměnu a zároveň ulevuje našim nervům. Dále pak vápník, železo, fosfor, měď, fluor a zinek. Za zmínku určitě stojí také vitaminy B, kyselina listová a niacin, které mají příznivý vliv na nervový systém – podporují činnost mozku a soustředění a přispívají k celkové psychické pohodě. Co jaký prvek a vitamín dokáže si můžete přečíst v našem Slovníčku.

Královna teplé i studené kuchyně

Cukety můžete připravit na mnoho způsobů – dají se dusit, smažit jako řízky, přidávat do polévek, používat jako příloha k pečenému i dušenému masu, výborné jsou také zapečené nebo plněné. Malé cukety se hodí pro úpravu salátů (podobně jako okurky).

Před použitím plody omyjte studenou vodou, osušte a odkrojte konce. Malé (mladé) cuketky nemusíte loupat, protože jejich slupka je jemná a křehká. Ani není třeba zbavovat je jadérek. Oproti tomu velké zralé cukety se loupat musí, neboť slupka je velmi tuhá. Z plodů je také třeba vydlabat jádra. Pokud máte možnost, vybírejte si raději menší plody, které obsahují větší množství živin a mají výraznější chuť.

Cuketa na řecký způsob

Co potřebujete:

  • 2–3 střední cukety,
  • 4 rajčata,
  • 2 střední cibule,
  • černé olivy,
  • olivový olej,
  • koření na gyros,
  • sůl, pepř,
  • nastrouhaný ementál

Jak postupovat:

Cukety očistěte a nakrájejte na kolečka. Stejně tak i rajčata. Cibule pokrájejte na půlkolečka, olivy rozkrojte na polovinu. Do zapékací mísy na sebe střídavě vrstvěte rajčata, cuketu, cibuli a sýr (můžete je také pokládat nastojato). Každou vrstvu jemně osolte a okořeňte. Nakonec vše posypte nakrájenými olivami, pokapejte olivovým olejem a zasypte sýrem. Dejte péct do trouby, dokud cuketa nezměkne.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)