Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Květák, nebo brokolice?

Publikováno: 20.3.2019
Květák, nebo brokolice?

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Ať už zvolíte jedno, či druhé, nemůžete udělat chybu. Oba tyto druhy brukvovité zeleniny jsou hotovým pokladem pro naše zdraví a kromě toho se dají upravit na celou řadu velmi chutných způsobů. Proto by se měly na talíři objevovat co nejčastěji...

Například z toho důvodu, že obsahují slušnou porci tělu tolik prospívajících látek, například vitamin C (a ten na začátku jara přijde víc než vhod), ale dokonce i protirakovinné látky, vitamin K nebo fytosteroly, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, a tak chrání naše srdce a cévy.

Květák nemusí být jenom bílý

Platí za nejchutnější a nejstravitelnější brukvovitou zeleninu, kterou má v oblibě celá řada národních kuchyní od americké až po asijskou. Kromě klasické bílé odrůdy se dnes můžeme setkat také s fialovým květákem, který není žádnou hříčkou přírody, ale jednou z neuvěřitelných 120 odrůd této oblíbené zeleniny. Příčinou neobvyklého zabarvení je rostlinný pigment antokyan. V květáku najdeme menší množství sacharidů a bílkovin, provitamin A (betakaroten), vitaminy skupiny B, vitamin C a E, z minerálů vysoký podíl draslíku a dále sodík, vápník, hořčík, fosfor, železo, chrom, zinek, mangan, selen a měď. A prakticky žádný tuk, což z něj činí potravinu jako stvořenou pro dietu.

Nadýmá vás? Ohřejte ho v páře

Pravidelná konzumace bílých růžiček podporuje zdravé zažívání, a jelikož je květák stravitelnější než jiné brukvovité rostliny, doporučuje se hlavně lidem, kteří trpí žaludečními potížemi. Pomáhá také při zácpě a průjmu a při zánětu tlustého střeva. Vysoký obsah draslíku a nízký obsah sodíku a tuků je ideální kombinací pro strávníky se srdečními a oběhovými chorobami a pro osoby s hypertenzí či aterosklerózou. Pokrmy z květáku je vhodné zařadit i nyní na jaře, neboť působí jako diuretikum a přirozený „čistič“. Jeho konzumace je vhodná také při ledvinových potížích, dně, otocích spojených s chorobami ledvin a ledvinových kamenech.

Máte po květáku nadýmání? Tomu lze předejít vhodnou kuchyňskou úpravou. Nejlepší bude, když ho ohřejete v páře a pokapete citronem a kvalitním rostlinným olejem.

Kráska jménem romanesco

Že vám tento název připomíná spíš nějaký hudební nebo literární žánr? Skutečnost je mnohem prozaičtější. Romanesco je jednou z odrůd květáku, má však mnohem pevnější strukturu a jeho zářivě zelené růžice jsou uspořádané do tvaru půvabné pyramidy s malými „minarety“.

Romanesco je bohaté na vitamin C (100 g obsahuje téměř celou denní dávku pro dospělého) a vitamin B9 (kyselina listová), který v naší běžné stravě velmi často chybí a my pak kvůli tomu býváme zbytečně podráždění. Ukrývá také velké množství minerálů a 18 druhů aminokyselin. Obsažený sulforan působí jako prevence nádorových onemocnění, inositol (méně známý vitamin B8) snižuje cholesterol v játrech, podporuje trávení a krevní oběh, ale také dobrý spánek, plodnost a zdravou kostní dřeň.

Romanesco lze připravovat stejně jako květák nebo brokolici. Díky své pevné konzistenci se výborně hodí i do nákypů nebo k zapékání.

Když brokolici, tak syrovou

Brokolice si s květákem v ničem nezadá, právě naopak. Z hlediska nutričních hodnot si stojí ještě o něco lépe. Obsahuje mnohem víc vitaminu C, betakarotenu, vápníku i hořčíku. A narozdíl od květáku není tak náchylná ke vstřebávání dusičnanů, které ve větším množství zatěžují náš organismus. Většina lidí ji tepelně upravuje, ale z hlediska léčebných či preventivních účinků je nejlepší konzumovat brokolici v syrovém stavu.

Chrání střeva a posiluje kosti

Brokolice ukrývá vysoké množství síry, která posiluje střevní sliznici a zabraňuje vzniku zánětů. Pravidelná konzumace také snižuje riziko nádorových onemocnění tlustého střeva a žaludku. Podobně jako další druhy zeleniny působí brokolice uvnitř organismu coby účinná zásada a pomáhá obnovovat rovnovážné prostředí (jak asi víte, drtivá většina nemocí vzniká překyselením). Představuje rovněž bohatý zdroj vápníku a platí za významný podpůrný prostředek při léčbě osteoporózy.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)