Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Prosinec nám pomáhá zbavit se nepotřebného, jako tlusté střevo

Publikováno: 2.12.2018
Prosinec nám pomáhá zbavit se nepotřebného, jako tlusté střevo

Markéta Palatin

Redaktorka

Více o autorovi

Prosinec, respektive zimní slunovrat je v mnoha kulturách považován za konec starého a začátek nového. Abychom však mohli vykročit do nových zítřků, je potřeba se zbavit všeho nepotřebného a zatěžujícího. Právě to symbolizuje tlusté střevo, které bychom v prosinci měli podpořit. Jak na to?

Funkce tlustého střeva

Tlusté střevo je zakončením naší trávicí soustavy. Probíhá zde konečné zahušťování a poté vyměšování odpadních látek z těla, případně těch nevyživujících či dokonce škodlivých. V tlustém střevě se vstřebávají i určité typy vitamínů, minerálů a též voda. Aby proces vylučování probíhal optimálně, je třeba se postarat o střevní bakterie, tzv. střevní mikroflóru neboli mikrobiom. Spolu se střevem posilujeme i naši imunitu.

Mezi základní projevy špatné funkce tlustého střeva patří zácpa či průjem, nadýmání, pocit těžkosti, bolesti kyčlí a bederní páteře, migrény či bolest hlavy, častá únava, dlouhodobé rýmy, náchylnost k infekčním onemocněním, krvácení z nosu a nebo opary na dolním rtu. Mezi nejčastější onemocnění střev patří syndrom dráždivého tračníku a alarmujícím způsobem narůstající počty rakoviny tlustého střeva.

Tlusté střevo alternativně

Zimní slunovrat je nekratší (= nejtemnější) den roku. Symbolizuje naši potřebu finálního „ponoření se“ do vnitřního světa a na základě procesů září - listopad (bilancování - schopnost přijímat / otevřenost vnějšímu světu - schopnost dávat sobě i druhým volnost) se pak zbavit všeho nepotřebného. Opravdu se dokážeme nepotřebných věcí ve svém životě zbavit (vztahy, práce, hmotné statky)? A nebo na nich lpíme i v okamžicích, kdy už pro nás nejsou vyživující? Jak moc ještě vydržíme a necháme si pro sebe?

Jak podpořit tlusté střevo

Základem zdraví je pestrá vyvážená strava a dostatečný pitný režim. Peristaltika je také hodně citlivá na pohyb, proto by v našich životech měl mít své pevné místo. Problémem může být i „zdravá,“ avšak jednostranná strava. Střevní mikrobiom je totiž jakási komunita bakterií, které se přizpůsobují přijímané potravě. Každá z bakterií má své místo v určité části střeva i svůj optimální počet. Pokud je potrava jednostranná, určitý druh se přemnoží (jiný vymře) a navíc začne putovat i do částí, kde (nechtěně) více škodí než pomáhá. Správnou diverzitu zajistíte i vhodnými probiotiky, a to zejména v období nemoci nebo s příjmem chemických léků, které střevní mikrobiom též likvidují (pozor i na běžné léky na bolest, které střeva též zatěžují).

Podpořit střevo můžete pravidelnou očistou neboli detoxikací. Pozor však na drastické diety jakéhokoli druhu i klystýry. Těmi sice střevo zdánlivě „vyčistíte,“ avšak i od těch bakterií, které tam své místo mají. Výsledkem pak může být spíše zhoršení stavu než jeho zlepšení. Pokud chcete žít zdravě, je třeba postupovat krok za krokem. Kompletní změna ze dne na den je dlouhodobě těžko udržitelná, a to nejen z hlediska stavu naší vůle, ale také chemických procesů v těle. I ty potřebují čas na přizpůsobení se. Nehledě na to, pokud z nenadání začnete jíst jinou stravu, střevní mikroflóra potřebuje čas na usídlení si správných bakterií.

V neposlední řadě má na stav našeho trávení samozřejmě vliv i naše psychika. Proto bychom svou pozornost měli zaměřit i na určité formy zklidnění se a uvědomění si vlastních hodnot. Pomoci k tomu může dodatek odpočinku, meditace (samozřejmě s přihlédnutím k potřebám západního člověka), pohyb a nebo různé dechové techniky.

Jídlo, byliny i doplňky

Základem úspěchu je nekombinovat velké množství surovin v jednom jídle, jíst v podobné časy a též dodržet dostatečnou pauzu mezi jídly. To prospěje i slezině, slinivce či játrům, které nemusí být stále v pohotovostním trávicím režimu. Mezi potraviny, které tlustému střevu prospívají patří rýže, oves, pohanka, černá čočka, česnek, cibule, pórek, černá ředkve, kysané zelí, kapusta, jablka, fíky, hrušky a ryby (zejména mořské), ořechy (stačí hrst), paprika či avokádo. Mnoho z potravin navíc obsahuje i Omega 3 mastné kyseliny, které přispívají i ke zdraví srdce a mozku.

Mezi koření a bylinky, které střevům ulevují patří fenykl, anýz, kmín, muškátový oříšek (stačí špetka) a nebo skořice. Odlehčit střevům můžete vynecháním mléčných výrobků (tělo ochlazují a zahleňují), bílé mouky (narušuje stěny střeva), červeného masa, kouření a alkoholu. Povoleno je „pouze“ kvalitní ideálně barikované červené víno, které má díky svým látkám (resveratrol, taniny, proantokyanidiny) řadu blahodárných účinků nejen na střeva.

Listopad se zaměřuje na plíce, v lednu je třeba myslet na močový měchýř.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)