Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Rybí tuk – vzpomínka na dětství

Publikováno: 23.11.2017
Rybí tuk – vzpomínka na dětství

Barbara Vaňková

redaktorka

Více o autorovi

Každý z nás alespoň slyšel o nejhorší noční můře všech dětí – rybí tuk na lžičku. Stejně jako mnohé jiné babské rady, medicíny a vitamíny, ani rybí tuk bychom v žádném případě neměli ve svém jídelníčku vynechávat. Naštěstí se s jeho příjmem nemusíte tak přemáhat, jako když jste byli malí, podívejte se, jak snadné to je, se o tuto důležitou složku výživy nepřipravit.

A proč je rybí tuk tak potřebný a důležitý pro náš organismus? Obsahuje totiž omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které mají pozitivní efekt na správnou funkci srdce, mozku a očí. Lze říci, že omega-3 nenasycené mastné kyseliny výrazně zlepšují vlastnosti krve. Můžete tak předejít například trombóze nebo jiným cévním onemocnění. Příjem těchto kyselin navíc vede ke zlepšení glukózové tolerance. Jinými slovy můžeme díky nim snižovat nebo eliminovat onemocnění spojená s inzulinovou rezistencí. Rybí tuk pozitivně působí na kůži a dle některých výzkumů dokonce zvyšuje kvalitu spermií u mužů. Nic se ale nemá přehánět, vědci rovněž varují před přebytečným množstvím příjmu omega-3 nenasycených mastných kyselin. S jejich přebytkem si naše tělo nedokáže poradit a jeho reakcí je například snížení citlivosti na příjem inzulinu, který je pro mnohé zásadní.

A jak docílit příjmu rybího tuku, tedy rovněž omega-3 nenasycených mastných kyselin? Nejsnazší cestou je konzumace přiměřeného množství tučných ryb. Mezi ty se řadí například losos, makrela, sleď, pstruh, ančovička nebo sardinka. Rybí maso by se mělo dle doporučení dietologů konzumovat zhruba 2x týdně, přičemž by měl být kladen důraz na jejich čerstvost a vhodnou úpravu. Samotné omega-3 nenasycené mastné kyseliny najdete rovněž ve vlašském ořechu, řepce, sóje a některých olejích. Pokud si nejste jisti příjmem rybího tuku a omega-3 nenasycených mastných kyselin, lze jistě sáhnout i po doplňcích stravy.

Pokud máte dodnes černo před očima při představě rybího tuku na lžičce od babičky, věřte, že s vámi měly jen ty nejlepší úmysly. Jak se říká: „Babička ví!“

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)