Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jak vyzrát na chřipku a nachlazení?

Publikováno: 27.1.2020
Jak vyzrát na chřipku a nachlazení?

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Chřipková epidemie nás potrápí každý rok a kolem pak všichni prskají, smrkají, podléhají rýmě a teplotě. Je ale nějaká možnost, jak se chřipce či nachlazení účinně bránit? Hlavní roli v tomto boji bude hrát vaše imunita.

Prevence je základ

V době, kdy už je kolem vás semeniště bacilů, je už celkem pozdě něco dělat. Posilovat imunitu je totiž zapotřebí dlouhodobě a průběžně. A jak na to?

Vitamíny – Základem silné imunity je dostatek potřebných vitamínů. V tomto případě se jedná především o vitamín C (červená řepa, jahody, rakytník, šípky, zelí či růžičková kapusta), ale také třeba zinek (luštěniny, vejce, krevety či obilniny). Je dobré tyto látky tělu dopřát i prostřednictvím vyváženého (ideálně sezonního) jídelníčku. Zkuste experimentovat i s potravinami, které zahřívají a omezit ty, které organismus ochlazují. Stejně důležitý je i pitný režim, který zaručuje správné fungování nejen ledvin a střev. O vitamínech konkrétně si můžete přečíst v našem Slovníčku.

Pobyt na čerstvém vzduchu – Procházky a pobyt venku vám prospěje hned z několika důvodů. Jednak se otužujete, ale podporujete i své duševní rozpoložení. I to je pro imunitu velmi důležité. Slunce nám totiž dodává nejen vitamín D (i ten podporuje spolu s K2 naši imunitu), ale také dobrou náladu. Navíc je to ideální relaxace po práci, kde trávíte hodiny u umělého osvětlení a v přetopených místnostech. Po vydatné procházce se vám navíc bude i lépe usínat a spát, což je pro posílení imunity rovněž stěžejní bod. Vaše buňky dostanou šanci se regenerovat.

Dostatek omega 3 mastných kyselin – Tyto kyseliny nemají vliv jen na fungování našeho mozku, srdce či očí, ale také na imunitu. Většina z nás však trpí jejich nedostatkem. Proto je vhodné si alespoň dvakrát až třikrát týdně dopřát tučnější mořskou rybu (sleď, makrela, losos, tuňák). Případně lze tyto kyseliny doplnit i pomocí kvalitních doplňků stravy s vysokým obsahem účinných látek EPA a DHA, které naše tělo umí (na rozdíl od ALA) maximálně využít.

Jednou za čas podlehnout – Možná to zní zvláštně, ale někdy není úplně na škodu nějakou tu virózu prodělat. Jedině tak si totiž může organismus vytvořit potřebné protilátky. Pokud se však nemoc opakuje příliš často, nebo se jí nemůžete zbavit, máte pravděpodobně problém s oslabenou imunitou.

Nachlazení ani chřipku nepřecházejte

Rýma, kašel, teplota, bolest v krku, bolesti svalů a kloubů... Když už se u vás viróza, chřipka či dokonce angína objeví, rozhodně se nesnažte hrát, že o nic nejde. V zaměstnání toho stejně příliš neuděláte a jen nakazíte své spolupracovníky, kteří vám pak jistě budou vděční. Jde však ale i o vaše dlouhodobé zdraví. Přechozením nemoci si totiž můžete velmi zkomplikovat život. Například chřipkové viry napadají i ostatní orgány v těle a mohou způsobit poškození srdce. Nemoci, které ignorujete navíc stále více oslabují vaši imunitu, protože nedáte tělu šanci, aby s nemocí bojovalo, spíše ji jen potlačilo. A ona se pak projeví později...      

Dopřejte si uzdravení

Psychika umí zázraky. Takže až se smíříte s tím, že si teď prostě pár dní poležíte a nic vám neuteče, uvidíte, že se budete i rychleji uzdravovat. Neexistuje totiž recept, jak uzdravení uspěchat, ani jak se zbavit rýmy... ta prostě trvá kolem sedmi dnů a viróza minimálně stejně tak.

Jak se zbavit rýmy a nachlazení?

Výčet možností samozřejmě není úplný a navíc je třeba přihlédnout k individualitě každého z nás. Dalšími potravinami, které vaše oslabená imunita přivítá a vy najdete způsob, jak se zbavit rýmy najdete v našich předchozích článcích.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)