Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Emoční přejídání. Jak z toho začarovaného kruhu ven?

Publikováno: 31.3.2021
Emoční přejídání. Jak z toho začarovaného kruhu ven?

Mgr. Denisa Salvová

Redaktorka

Více o autorovi

Kdo nikdy nezkusil trápení a stres zahnat čokoládou, zmrzlinou nebo pořádnou porcí jídla? Pravděpodobně bychom těžko hledali toho, komu se to nikdy nestalo. Pokud však člověk jídlem řeší opakovaně všechny negativní emoce, je třeba být na pozoru. Emoční přejídání, jak je konzumace jídla bez přítomnosti pocitu hladu nazývána, může mít negativní dopad nejen na peněženku, ale především na zdraví.

Emoční přejídání nebo jen hlad?

Odlišit obyčejný hlad od toho emočního je vcelku jednoduché. Hlad, tak jak ho známe všichni, nepřichází náhle, ale postupně. Hlad má fyziologický základ a uspokojení nastane tehdy, je-li naplněn žaludek. Pro emoční přejídání je typické, že přichází náhle a uspokojení nastává tehdy, dostaví-li se pocit přejedení. Jde o konzumaci jídla prakticky bez přemýšlení. Než se nadějete, sníte celou vaničku zmrzliny nebo pytlík chipsů. Jde o rychlé potěšení a uspokojení, které téměř okamžitě přinese libé pocity.

Pocit viny namísto euforie

Zatímco po dobrém jídle máme pocit potěšení a uvolnění, po uspokojení emočního hladu následují pocity viny. Kdeže jsou naše zásady zdravého stravování?! A ten pocit při pohledu na váhu, kdy se ručička naklání nebezpečně doprava?! Při emočním přejídání samozřejmě nejíme mrkev, ale saháme po energeticky hodnotnějších potravinách jako je právě čokoláda, zmrzlina a chipsy. I když po útoku na lednici zažijeme slastné uspokojení, dlouho nám nevydrží. Po emočním přejedení často následují nejen pocity viny a výčitky svědomí, ale také pocit ztráty kontroly nad sebou samým, pocity vlastní neschopnosti či dokonce znechucení ze sebe sama.

Práce s emocemi

Kdo vlastně za záchvaty emočního přejídání může? Pokud to není hlad, tak kdo? Spouštěčem může být leccos. Stres v práci, hádka s partnerem, pocit životní nespokojenosti, samota, smutek, ale i nuda. Vždy jde o naše nenaplněné potřeby, které prostřednictvím jídla uspokojujeme. Jak ale z toho ven? Nejdůležitějším krokem k léčbě emočního přejídání je uvědomění si toho, co vlastně k záchvatu přejídání vedlo. Byl to hlad nebo konflikt v práci? Naučit se identifikovat spouštěče, které k přejídání vedly a naučit se pracovat s negativními emocemi umožní lépe zvládat nejčastější spouštěč přejídání, kterým je stres. Základním doporučením odborníků je nahradit jídlo jiným příjemným požitkem. To, co nefunguje, jsou striktní zákazy. Při porušení se totiž člověk cítí mnohem hůř, protože „opět zklamal.“

Dělejte to, co je vám příjemné!

Ustát záchvaty emočního přejídání není jednoduché. Účinným pomocníkem v boji proti přejídání je, i když to bude znít jako otřepaná fráze, zdravý životní styl. Zdravé stravování, dodržování pitného režimu, dostatečně dlouhý a kvalitní spánek, alespoň 30 minut aktivního pohybu denně a eliminace stresu. U emočního přejídání je doporučováno vyměnit jídlo za jiné, ale zdravé potěšení. Jste smutní, osamělí a cítíte se mizerně? A co zavolat někomu, kdo vám stoprocentně zvedne náladu? Nudíte se a nic vás nebaví? A co takhle vyjít si na dlouhou procházku, která vás příjemně unaví a zároveň uděláte něco pro svou kondici? V práci stres a konflikt s kolegy? Zkuste si zaběhat nebo si dát koupel! Ale ono je vlastně úplně jedno, co budete místo útoku na lednici dělat, protože nedůležitější je, aby vás to bavilo a bylo to zdravé!

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)