Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Udržujte svůj mozek v kondici. Co mu dopřát?

Publikováno: 1.4.2021
Udržujte svůj mozek v kondici. Co mu dopřát?

Eva Matoušková

Redaktorka

Více o autorovi

Kromě pohybu na čerstvém vzduchu potřebuje mozek široké spektrum živin. Ty nejdůležitější najdete o pár řádků níž, a také se dozvíte, zda má mozek schopnost se učit po celý život.

Zaměřte se na vitamíny rozpustné v tucích

Těmi jsou vitamín A, D, E a K. Zejména první tři jsou pro mozek hodně důležité. Vitamín A a vitamín E jsou navíc antioxidanty. Ty chrání buňky před působením škodlivých vlivů. Jejich zdroje poznáte podle barvy – čím zářivější a sytější barvu ovoce má, tím líp. Za skvělé antioxidanty tak platí borůvky, maliny nebo ostružiny, ale také mrkev a barevná paprika.

Výživa pro mozek? Omega 3

Jezte ryby všeho druhu, a pokud jsou vám po chuti, tak i dary moře a mořské řasy. Tyto zdroje omega 3 jsou pro tělo nejlépe využitelné. Rostlinné zdroje omega 3 mají v těle jen malou vstřebatelnost. A proč jsou vlastně pro mozek dobré? Omega 3 jsou totiž součástí nervových buněk. Naše tělo si je ale samo nevyrábí, takže je jen na nás, jak poctivě budeme mozek zásobit.

Nepostradatelný hořčík

Hořčík stimuluje nervové vzruchy, zkrátka, podílí se na tom, aby to v mozku všechno pěkně šlapalo. Určitě ho ale oceníte i proti křečím, migrénám a únavě. Hořčík je minerál, který najdeme hlavně v semínkách a oříškách, nebo třeba v banánech. Protože jde ale o potraviny, které nelze konzumovat na kila, není od věci doplňovat hořčík formou doplňků stravy, protože tak budeme mít pravidelný a jistý příjem.

Jak a v kterou denní dobu konkrétní doplňky stravy užívat vám poradíme v článku Umíte správně užívat doplňky stravy?

Dopřejte mozku vodu

Věděli jste, že mozek tvoří asi ze tří čtvrtin voda? Dřív, než se uchýlíte k doplňkům stravy na podporu paměti nebo koncentrace, se zamyslete nad pitným režimem. Jaké nápoje pijete a v jakém množství? Nejčastěji se uvádí, že bychom měli denně vypít nejméně 2l vody. Tím se ale skutečně rozumí čistá voda. Káva, černý čaj, limonády nebo podobné nápoje se sem nepočítají. Skvělou volbou je pak střídání neslazených minerálních vod, díky kterým zvýšíme i příjem minerálů.

Do pitného režimu se samozřejmě nepočítá alkohol! Tomu se pokud možno vyhněte, protože ovlivňuje krátkodobou paměť a spánkový režim.

Nenechte mozek zlenivět

Nejen stravou je mozek živ! Rozhodně mu dopřejte spoustu pohybu na čerstvém vzduchu a potrapte ho třeba luštěním křížovek. Mozek má totiž schopnost vytvářet nová spojení po celý život! A čím jsme starší, tím víc musíme tvorbu těchto spojení podporovat. Skvělé je čtení, přičemž platí, že čím náročnější text je, tím pro mozek lépe. Odborníci doporučují číst nahlas, protože při tom zapojujeme více částí mozku. Zkrátka, nikdy se nepřestávejte učit, ať už je to cokoli!

Mohlo by vás zajímat:

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)