Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zázrak z moře: mořské řasy

Publikováno: 19.11.2019

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Už jste slyšeli o této superpotravině? Mořské řasy jsou plné výživných látek, ať už jde o minerály, nebo o bílkoviny. Obzvlášť dobré jsou pro ty, kteří ve svém jídelníčku nemají příliš masa.

Benefity mořských řas

Mořských řas, kterým se také přezdívá mořská zelenina, existuje více druhů. Zelené, hnědé a červené. Na našem stole se asi nejčastěji objevují ty zelené. A čím nám prospívají? Obsahují vysoké množství vlákniny, mají více železa a vápníku, než je tomu například u masa a mléka. Stejně tak jsou bohaté i na bílkoviny a aminokyseliny. Dále v nich najdete vitamíny K, A, vitamíny skupiny B, draslík, sodík, hořčík, jód a zinek. Obsahují také vysoký podíl Omega 3 mastných kyselin.

Svými vlastnostmi působí na lidský organismus jako antioxidanty, bojují se záněty v těle, ale i s plísněmi či bakteriemi. Podle některých zdrojů umí dokonce vyrovnávat kolísající hormonální hladiny například při menopauze a chránit před vznikem osteoporózy. Vhodné jsou i při redukčních dietách nebo při odbourávání celulitidy.

Nic se nemá přehánět

I když se jedná o superpotravinu, rozhodně vám nikdo nedoporučí, abyste ji jedli denně na kila. Někteří odborníci doporučují k řasám přistupovat jako ke koření a spíše si jimi jen obohatit pestrý jídelníček, než ho na nich stavět. Její konzumaci by také měli zvážit ti, kteří mají problémy se štítnou žlázou, protože některé druhy mohou absorbovat nebo naopak dodávat jód. Jiné druhy s vysokým obsahem vitamínu K nemusí být zcela vhodné pro ty, jenž berou léky na ředění krve. Zařazujte proto řasy do svého jídelníčku s rozumem a rozvahou.

Jak je zařadit do jídelníčku?

Využití v řas v kuchyni je vcelku široké. Japonci je konzumují nejen ve formě oblíbeného sushi, ale i v polévkách (miso polévka), nebo jako salát. Řasy obecně obsahují docela dost sodíku, takže se dají používat i místo soli, jako zdravější varianta solení. Mezi nejznámější druhy patří: Kelp (ovlivňuje cholesterol, ale obsahuje velké množství jódu), Nori (zlepšuje trávení a podporuje činnost mozku), Wakame (čistí krev a podporuje uzdravování), Kombu (reguluje vznik plynatosti).

Salát z řasy Wakame

Ingredience:

  • 60g řasy Wakame (k dostání v obchodech se zdravou výživou)
  • 1 lžíce třtinového cukru
  • 2 lžíce rýžového octa
  • 3 lžíce sójové omáčky
  • 2 lžíce sezamových semínek
  • dle chuti čerstvou sekanou či sušenou chilli papričku (zhruba 1 čaj. lžičku)

Postup:

Řasu dáme zhruba na 15 minut do teplé (nikoliv vroucí vody) a necháme nabobtnat. Poté vodu slijeme a řasu opláchneme. Z octa, cukru, sójové omáčky si připravíme zálivku (případně přidáme i chilli). Dobře promícháme a smícháme s řasou. Nakonec posypeme sezamovým semínkem a můžeme servírovat! Ideálně konzumujeme hůlkami.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)