Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Pitný režim - jak se napít, ale nepřepít?

Publikováno: 16.7.2018

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Představte si, že jste květina. Když se budete zalévat málo nebo vůbec, začnete žloutnout a uschnete. Když to s vodou přeženete, může přijít katastrofa. Lidské tělo na rozdíl od rostliny při nadměrném pití sice neshnije, organismus se ale může dopracovat k otravě vodou. Jak tedy pít přiměřeně a zdravě?

Bez jídla přežijeme i měsíce, bez vody sotva několik dní. Voda tvoří polovinu i více naší tělesné hmotnosti. Už při ztrátě pouhého jednoho procenta vody se začnou v těle mobilizovat obranné mechanismy, při ztrátě dvou procent klesá výkonnost, a ztráta pěti až deseti procent snadno způsobí oběhové a metabolické selhání organismu. Dopracovat se až do takového stavu opravdu nemusíte, pokud své tělo budete sledovat. Nedostatek tekutin, čili dehydratace, se projevuje žízní, bolestí hlavy, únavou, pocitem suchosti v ústech, sníženým objemem moči, menší pružností kůže, zvýšenou tělesnou teplotou, zrychleným tepem a nevolností. To asi leckoho přinutí sáhnout rychle po sklenici s vodou.

Ohrožené ženy, děti a senioři

Mnozí z nás slýchali od rodičů napomenutí: napij se, nebo tě bude bolet hlava. Děti tahle záležitost moc neznepokojuje, ani jiné příznaky dehydratace nevnímají tak intenzivně jako dospělí. Proto jsou také nedostatkem tekutin nejvíc ohrožené. A druhou rizikovou skupinou jsou senioři. Se zvyšujícím se věkem se totiž snižuje pocit žízně, protože působením užívaných léků a kvůli zdravotnímu stavu přestává fungovat antidiuretický hormon. Ten má za úkol zadržovat vodu v těle. A, ženy, pozor! Vy jste snazší obětí nedostatku tekutin ve srovnání s muži. Proč? Zásobárnou vody jsou svaly. Těch mají muži až 80 %, zatímco ženy minimálně o 10 % méně. Kvůli menším vodním zásobám tedy snášejí dehydrataci hůře a dříve se u nich projeví.

Neutopte se ve sklenici!

Dospělý člověk by měl podle doporučení vypít přibližně 35 ml tekutin na jeden kilogram tělesné hmotnosti a den. To je na 70 kilo váhy zhruba 2,5 litru. Samozřejmě záleží na teplotě okolního prostředí nebo na tělesné zátěži. Počítejte s tím, že za hodinu sportu vypotíte až litr vody. Vodu je každopádně potřebné doplňovat s rozumem, protože se lze také přepít. Lékaři upozorňují, že není výjimkou, kdy lidé končí na jednotkách intenzivní péče kvůli otravě vodou. Tím, že bezdůvodně, zřejmě ve víře v nějakou tělesnou očistu, vypijí za den třeba pět až šest litrů čisté vody, si způsobí naprostý rozvrat organismu. S potem totiž odchází i minerální látky a ty samotná voda nedoplní. Vodní hospodářství v těle reguluje sodík. Když jeho koncentrace v organismu klesne, může to způsobit tak závažné stavy, jako je otok mozku nebo plic.

Dejte si minerálku a meloun

A jak pít správně? V horkých letních dnech, kdy tělo ztrácí s tekutinami i minerální látky, je nejlepší doplnit je slabě až středně mineralizovanými vodami. Do pitného režimu se počítá i voda přijatá v potravinách, ta tvoří 700 až 1000 mililitrů denně. Jedna dobrá zpráva pro milovníky melounů: tříkilovým melounem pokryjete až dva litry tekutin. Když se v létě hodně potíte, třeba při sportu, přidejte do pitného režimu i silně mineralizované minerální vody, které obsahují více sodíku. Mezi vhodné nápoje patří i nepřislazované ovocné šťávy a čaje. Naopak si dejte pozor na slazené nápoje. Cukr v nich totiž zpomaluje pohyb tekutiny ze žaludku do tenkého střeva, kde se odehrává převážná část vstřebávání tekutin. Tělo tedy bude mít po sladkém drinku vodu k dispozici až za hodně dlouhou dobu.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)