Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Povánoční detoxikace organismu, klíč k lepší psychice

Publikováno: 16.1.2020
Povánoční detoxikace organismu, klíč k lepší psychice

Petr Žítek

Redaktor

Více o autorovi

Není snad jediný státní svátek, při kterém bychom se nesetkávali u společného stolu a pořádně a nezdravě si nenacpali břicha. Je to tak od nepaměti a bude tomu tak nejspíš i dalších pár desetiletích. Vánoce a Silvestr v tom nejsou výjimkou. Věděli jste však, že nezdravé jídlo ovlivňuje naši psychiku a poškozuje mozek?

Detoxikace organismu pomůže naší mysli i duši

Vliv jídla na naši psychiku je již dlouho známá věc. O tom, že pro spokojený život je důležitější dobré trávení než geniální mozek, jsme již dokonce psali v článku Proč tloustneme navzdory zdravé stravě. Střeva totiž vytváří 50–70 % veškeré mozkové chemie včetně serotoninu, hormonu štěstí. Spokojené břicho tedy znamená i spokojeného člověka. V opačném případě je zaděláno na problém. Co nám hrozí?

Nespokojený žaludek vede k nespokojenosti v životě

Spokojenost samozřejmě ovlivňuje mnohem více vlivů, například stres, odpočinek, dostatek spánku a mnohé další. Tento je však jeden z těch důležitých. Ostatně mnoho z nás si jistě ještě vybaví malé kóma, které jsme zažili nacpaní k prasknutí po štědrovečerní večeři. Únava, nemohoucnost, obrovská lenost a neschopnost se na cokoliv soustředit nebo jen zapnout mozek. To jsou některé příznaky, které se vážou k takzvané postgastrální demenci. Dalšími příznaky nevhodných potravin jsou např. podrážděnost a pocity úzkosti.  Takový stav nevede k nadšenému plnění svých předsevzetí, ale spíš do kolečka vedoucího ke zdravotním obtížím.

Recept na povánoční detoxikaci organismu

Dobrý začátek je omezit tučná jídla (respektive zvolit takové tuky, které nám prospívají, například Omega 3 mastné kyseliny). Dále pak se vyhýbat průmyslově vyráběným potravinám s vysokým obsahem sodíku, cukrů, solí, barviv a chemických látek. Hojně užívané sladidlo aspartam se například uvádí jako možná příčina depresí a panických záchvatů. Obyčejný cukr pak nepříznivě ovlivňuje imunitní systém a potlačuje růstový hormon. To může vést k depresím a schizofrenii. To je pak jen zlomek nebezpečí spojených s těmito potravinami. Co je dalšího?

Nezdravé potraviny zmenšují mozek a ničí zdraví

Podle studie, kterou provedly univerzity Deakin a ANU (Australská národní univerzita), vede dlouhodobá konzumace nezdravých potravin ke zmenšování některých částí mozku. Zhoršuje se tím schopnost učit se, pamatovat si a celkové duševní zdraví. Způsobuje  tedy demenci, depresi či úzkosti. Například trans mastné kyseliny, které často obsahuje jídlo z restaurací s rychlým občerstvením nebo průmyslově vyráběné potraviny, poškozují neurony v mozku a ty ztratí schopnost správně přenášet signál. To způsobuje zpomalení mozkových funkcí a únavu.

Detoxikace organismu nemusí být věda

  • Zařaďte do jídelníčku ryby: losos, slaneček, pstruh, makrela, sardinky, tuňák (doporučuje se alespoň 3x týdně). Chutné recepty najdete v článku: Jakou rybu dát nejen na štědrovečerní stůl.
  • Trávení zlepšují lněná semínka (dejte si jednu lžíci nalačno). Pozor jsou světloplachá.
  • Chia semínka
  • Pokud vás chytá chuť na sladké, dejte si čtvereček hořké čokolády (minimálně 80 % kakaa), vhodné jsou i  ořechy či semínka (klidně je přes noc namočte) - stačí hrst, nikoli celé balení
  • Zelenina - v zimním období ideálně tepelně zpracovanou, aby neochlazovala, nebo naloženou (zlepšuje trávení a navíc pomáhá z těla odvádět toxiny)
  • Ovoce  - pozor na citrusy a exotiku, mohou obsahovat velké množství cukrů, tuků a celkově organismus ochlazovat)
  • Celozrnné potraviny - ideálně však potraviny s lepkem nahraďte a nebo vynechte
  • Látka epigalokatechin galát obsažená v zeleném čaji pomáhá tělu též odlehčit, v chladných dnech však může ochlazovat, proto jej nahraďte
  • Dostatečný pitný režim! Toxiny se musí vyplavit, a to se zpravidla děje močí nebo stolicí.

Proč detoxikovat organismus?

Receptů na detoxikaci organismu je mnoho, základem je však odlehčit! Třeba právě tím, že se vyvarujete průmyslově vyráběným potravinám a budete si upravovat jídla pouze dušením, vařením nebo vařením v páře, nejspíš nikdy neuděláte chybu. A jak na detoxikaci prakticky? Inspirujte se i naším článkem: Detoxikace a půst pro začátečníky, případně Mýty a fakta o detoxikaci. A proč to celé podnikat? Protože mýt dostatečně rychlý metabolismus je zdravé. jak jej zrychlit? I o tom si u nás můžete přečíst: Zrychlete metabolismus.

Zdroj fotografií v tomto článku: www.shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)