Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Feldenkraisova metoda

Publikováno: 27.3.2018

Markéta Palatin

redaktorka

Více o autorovi

Feldenkraisova metoda by se nejlépe dala nazvat návratem k přirozenému pohybu. Zkuste někdy sledovat malé dítě, jak efektivně se pohybuje prostorem, jak objevuje, co všechno jeho tělo dokáže. Přesně na tomto základě je tato metoda postavena. Vědomě pozorujete pohyb.

Proč zrovna Feldenkrais?

Pomáhá zmírňovat bolesti zad, hlavy, končetin, a to jak akutní, tak chronické. Nejkrásnější na celé metodě je, že se stane přirozenou součástí vašeho života. I obyčejná chůze se tak může stát dobrodružnou výpravou. Metoda je velmi nápomocna například u rotačních pohybů, které najednou začnete dělat tak nějak jinak, čímž ulevíte nesprávně používaným a přetíženým svalům. Celkově se změní i vaše fyzička, neboť vědomým pohybem šetříte energii, kterou lze použít jinde. Zlepší také rovnováhu, držení těla a dech. Příjemným „vedlejším“ efektem je psychické zklidnění.

Pro koho je určena?

Tento druh cvičení je vhodný naprosto pro všechny. Užijí si jej děti i dospělí jakéhokoli věku. Zejména se hodí pro ty, kteří rádi obdivují. Protože se jedná o jemnou techniku, nevadí ani různá zdravotní omezení. Pohyb je vždy individuální, takže nejde o splnění zadání, nýbrž o nalezení vlastní cesty k bezbolestnému a bezúsilnému pohybu.

Jak to vypadá?

Celá hodina může pro pozorovatele zvenku být lehce matoucí. Skupina lidí ležících na zemi, která se zavřenýma očima vytváří miniaturní pohyby čímsi. Zvenku tedy moc poznat nejde. Zato uvnitř se děje mnoho. Protože se jedná o vědomý pohyb, poznáte časem jaké svaly je potřeba zapojit ke konkrétnímu pohybu. A někdy je nebudete moct najít!

Hodiny mohou být i v sedě, na boku, na čtyřech nebo ve stoje. Někdy je pohyb i celkem rozmáchlý. To když se učíte přirozeně a bezúsilně vstát ze země nebo se přetočit na břicho a zpět. Lekce bývají zaměřeny na konkrétní oblasti. Může se jednat o bederní páteř, krční páteř, kyčle, ramena, oči, chodidla nebo třeba bránici.

Úskalí moderního západního člověka

Pro západního člověka je největší překážkou k plnému pochopení této metody  jeho zaměření na výkon. U jógy to ještě lze přirozenost pohybu obejít mechanickým opakováním, Fedenkraisova metoda vám to již nedovolí. Je totiž o samostatném objevování. Během lekce se může pohyb u jednotlivých cvičících lišit. Není zde nic špatně, zároveň instruktor někdy vyzve k vyzkoušení či objevení jiné cesty k danému pohybu a vám nezbývá než hledat.

Dalším oříškem jsou zdánlivě nepřesné instrukce. Záměrně. Bez objevování = vědomého pozorování byste se k jemnému pohybu nedostali. Instrukce zaměstnají mozek, nedostatek instrukcí zapojí fantazii a soustředění na tělo. Některé hodiny jsou cvičeny jen na jednu stranu. Jako omámeni však pozorujete, jak si tělo se zdánlivou disharmonií během chvilky poradí.

Dvě cesty

Tato metoda má dvě pojetí. Jedna (Pohybem k sebeuvědomění) se zabývá samostatným objevováním, kdy vy sami hýbete patřičnými svaly dle instrukcí. Při druhé (Funkční integrace) je s vámi „hýbáno“  a vy jste jen pozorovatelem děje. Pokud své tělo a jeho fungování chcete opravdu poznat, zkuste obě části kombinovat.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)