Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zdraví pod lupou: Jak rozhýbat střeva

Publikováno: 8.6.2021
Zdraví pod lupou: Jak rozhýbat střeva

Eva Matoušková

Redaktorka

Více o autorovi

Dobré zažívání znamená dobrou náladu. Není totiž nic nepříjemnějšího, než bolení břicha a potíže na WC. Přečtěte si, co jíst a dělat proto, aby vás netrápila zácpa.

2 kg přátel v našich střevech

Mikrobiom či střevní mikroflóra jsou vlastně neviditelné, přesto můžou vážit až 2 kg! Jde o miliardy bakterií, které se starají o ideální prostředí v zažívacím traktu. Aby nás netrápila zácpa ani průjem, netrpěli jsme na plynatost nebo bolesti břicha. Mikrobiom je důležitý i proto, aby se nepřemnožily škodlivé bakterie. Starat se o něj můžeme tak, že ho budeme dobře krmit: vlákninou, zakysanými mléčnými výrobky a fermentovanými potravinami. Jakmile se mu začne dařit, rozhodně to poznáte. Mikrobiom totiž ovlivňuje i naši psychiku.

Vláknina jako potrava pro mikrobiom

Vláknina je hmota, která je nezbytná pro dobré trávení. Dokáže střeva očistit jako kartáč, nemáme díky ní hlad, váže vodu, a hlavně je živnou půdou pro přátelské bakterie ve střevech. Vlákninu obsahuje ovoce a zelenina, celozrnné obilné produkty, semínka a veškeré potraviny z těchto surovin vyrobené. S vlákninou má ale většina populace problém – konzumujeme jí málo. Vyměňte proto obyčejné bílé pečivo za celozrnné, ke každému jídlu si dejte kousek ovoce, nebo jezte neloupanou rýži místo té bílé.

Co pomáhá na zácpu a máte to v lednici či ve spíži?

Kompot! Je to osvědčený trik, který se používá už roky. Kompot bývá i častou součástí menu v nemocnicích, kde kvůli pobytu na lůžku schází pacientům pohyb, což vede k zácpě. Kompotované ovoce totiž obsahuje hodně vlákniny, která upravuje stolici. Navíc ho máme doma, je levný a chutný. Zvlášť účinné jsou kompotované švestky, kterým rozhodně dejte přednost před výrobky z lékárny.

Pijete dost vody?

Tekutiny se vstřebávají ve střevech, a pokud jich máme málo, jednoduše se stolice nemá čím naředit a vzniká zácpa. Pitný režim je neustále omílané téma. Možná proto jsme vůči němu skoro hluší. Pravdou ale zůstává, že dostatečná hydratace je nezbytná pro celkové zdraví, a pokud nám chybí tekutiny, na toaletě to rozhodně pocítíme.

Když rozhýbete tělo, dáte do pohybu i střeva

Zácpa často vzniká proto, že se málo hýbeme. Peristaltika střev ráda zleniví, a jejich obsah se tak moc neposouvá dál. Na principu podpory peristaltiky fungují i některé léky na průjem a zácpu – buď ji utlumí, nebo podpoří podle toho, co je naším cílem.

Zácpa je častým problémem osob se sníženou pohyblivostí. Pokud je to jen trochu možné, hýbejte se, jakkoli to dokážete. I půlhodinová procházka či cvičení jsou věc, co pomáhá na zácpu.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)