Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Omyly v dětské výživě

Publikováno: 23.8.2021
Omyly v dětské výživě

Mgr. Denisa Salvová

Redaktorka

Více o autorovi

O tom, že výživa dětí je pro jejich zdraví klíčová, není třeba mluvit. Rodiče určitě ví, že zdravá strava je předpokladem nejen správné funkce imunitního systému, činnosti mozku, ale i celkového zdraví. Přesto se mnozí rodiče dopouští ve stravování svých potomků řady chyb. Jaké jsou ty nejčastější omyly a mýty v dětské stravě, které mezi rodiči panují?

Zdraví dítěte začíná v těhotenství

Už budoucí maminky by měly myslet na to, že jejich stravování zásadním způsobem ovlivní i zdravotní stav jejich děťátka. Vstupuje-li žena do těhotenství s velkou nadváhou, vyšší je i šance, že dítě se bude v průběhu života s obezitou potýkat. I když se často říká, že těhotné ženy by měly jíst za dva, a navíc vše a v jakémkoliv množství, není to pravda. Budoucí maminky by měly mít pestrý a vyvážený jídelníček, protože jejich stravování ovlivňuje nejen jejich zdraví, ale také zdraví miminka. Vhodné je konzumovat dostatek potravin bohatých na kyselinu listovou, omega-3 nenasycené mastné kyseliny, vitamín D, vápník a železo.

První tři roky jsou zásadní

U novorozenců je samozřejmě nejdůležitější a nejlepší výživou kojení. U kojenců je důležité včas zavádět správné příkrmy a postupně dítě seznamovat s dalšími potravinami. Je třeba ale mít na paměti, že dítě není „malý dospělý“. Potřeby dětské organismu jsou odlišné, a proto by i jídelníček dítěte měl vypadat jinak než jídelníček dospělého člověka.

Nejčastější mýty a chyby v dětské výživě

  • Sladkosti občas neuškodí

Lízátka, sušenky a další sladkosti včetně sladkých nápojů bychom dětem dávat neměli. Nejen, že kvůli sladkostem dochází k zubním kazům, ale dítě získává nevhodné stravovací návyky.

  • Dětská „pitíčka“

Tolik oblíbená dětská pitíčka ve zdravé výživě nemají co dělat. Důvod je jasný, a tím je vysoký obsah cukru. Stejně jako u dospělých platí, že ideální je obyčejná voda, ovocné či bylinné čaje, ale bez přidaného cukru. Pozor také na džusy, které jsou na nezdravý cukr velmi bohaté.

  • Teplý oběd a večeře je nutnost

Není nutné jíst dvakrát denně teplé jídlo, zcela postačí teplý oběd, a to zejména v horkých letních dnech. Zdravou večeři představuje i chléb, namazaný rostlinným tukem, s plátkem sýra a zeleninou.

  • Dojídat!

Pamatujete si, jak vás ve školce nutili dojídat, a to bez ohledu na to, jestli vám jídlo chutná? Mnozí z nás tak získali odpor k mnoha jídlům, která od té doby nevzali do úst. Na druhou stranu však není vhodné přizpůsobovat jídelníček dětským chutím. Pokud dítě preferuje sladké, brzy by kvůli sladkým pokrmům skončilo v ordinaci obezitologa.

  • K obědu patří polévka

Ačkoliv je polévka pokládána za součást oběda, nejspíš bychom velmi těžko našli dítě, které sní polévku i celý oběd. Hutné polévky jsou spíše vhodnější jako večeře v chladnějších dnech.

  • Nízkotučné výrobky jsou zdravější

Někteří mylně považují nízkotučné výrobky za zdravější. Odborníci však doporučují výrobky se sníženým obsahem tuku, ale ne nízkotučné.

  • Z obezity vyroste

Pokud je vaše dítko baculatější a babičky vás uklidňují, že z toho vyroste, nenechte se zmást. Jen pestrý a vyvážený jídelníček a dostatek aktivního pohybu dokáže dítě udržet v kondici, aniž by v budoucnu trpělo obezitou. Správné stravovací návyky je nutné u dítěte podporovat již od útlého dětství a věřte, že až bude starší, poděkuje vám.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)