Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Podpořte kojení těmi správnými potravinami

Publikováno: 9.6.2020
Podpořte kojení těmi správnými potravinami

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Kojení řeší každá novopečená maminka. A jednou ze základních otázek je, co během kojení jíst a čemu se naopak vyhnout, aby bylo mléka dostatek.

Kojení není věda

Mateřské mléko je tím nejlepším, co svému miminku můžete dát. Na rozdíl od umělé výživy je totiž připraveno na míru právě vašemu dítku. Většina maminek si ale čas od času položí otázku: „Mám mléka dostatek?“ Jak to zjistíte? Jestliže miminko nepláče, přibývá na váze a má denně kolem 6 až 8 mokrých plen, je vše v pořádku. Pokud ale máte přesto pochybnosti, můžete zkusit zvýšit svou laktaci pomocí vhodného jídelníčku. Důležité je najít si na jídlo čas a neodbývat se, což se především ze začátku snáze řekne, než dělá.

Kojení a pitný režim

Aby mělo tělo z čeho mléko tvořit, snažte se vypít denně alespoň dva litry vody. Laktaci dále podpoříte i speciálními bylinnými čaji určenými pro kojící matky a popíjením Melty či Cara. Ty skvěle nahradí kávu s kofeinem, což ocení zejména ty maminky, které byly zvyklé vypít několik hrnků denně.

Základ kojení? Pestrá strava

Mateřské mléko obsahuje veškeré vitamíny a živiny, které dětský organismus potřebuje ke správnému vývoji. Ty se do něho dostávají prostřednictvím stravy maminky. Nesnažte se proto držet diety, nebo vylučovat konkrétní potraviny, dokud opravdu nemáte podezření, že miminku nedělají dobře a způsobují například trable s prdíky nebo vyrážkami. Stačí, pokud se vyhnete jen těm potravinám, které prokazatelně nadýmají i vás. A pozor, nemusíte jíst za dva! Postačí, když denně zvýšíte svůj příjem zhruba o 400 kcal.

Co jíst, aby to teklo?

Pamatujte na dostatek bílkovin – kvalitní maso, mléčné kysané výrobky, ryby, vejce, tvaroh. Samozřejmě i na ovoce, zeleninu či komplexní sacharidy. Některé maminky si chválí konzumaci ovesných vloček, jáhel, pohanky, ovsa, hnědé rýže, listové zeleniny, ale i nealkoholického černého piva. Pozitivně také hodnotí konzumaci některých ořechů, jako jsou například mandle (pozor ale na reakce).

Na podporu kojení pomohou i bylinky

Ty jsou základem všech kojících čajů. A co v nich především najdete? Anýz, fenykl, kopřivu či pískavici řecké seno a benedikt lékařský. To jsou všechno bylinky, které podporují laktaci a dopřát si je proto můžete například i do jídla.  Navíc řada z nich podporuje také imunitu a trávení.

Čemu se při kojení raději vyhnout?

Tvorbu mléka podpoří i dostatek spánku, zkuste se proto ve svém jídelníčku raději vyhnout kofeinu – kávě, čokoládě, kolovým nápojům. Způsobují podráždění dítěte a mnohdy i jeho nespavost. Pozor si dejte i na přemíru rafinovaného cukru a nebo příliš průmyslově zpracované potraviny, které mohou způsobovat alergie a podráždění. Vyhněte se i některým bylinkám, které snižují laktaci – je to především máta a šalvěj.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)