Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

5 věcí, které byste měli vědět o vegetariánství

Publikováno: 30.1.2019

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Zkoušeli jste někdy jíst jako vegetariáni? A byli jste na sebe přísní tak, že jste do úst nevzali žádnou živočišnou potravinu, nebo jste vaječné a mléčné pokrmy jedli? Existuje totiž mnoho faktorů, které ovlivňují to, jestli vegetariánství může být zdraví prospěšné nebo naopak rizikové.

Vegetariánství je v Evropě spíše módní záležitost, protože křesťanská víra nabádá k pouze dočasným bezmasým půstům, ale konzumaci masa obecně nezakazuje.  Naši prapředci určitě vegetariánství neřešili, protože většina z nich měla maso v jídelníčku v nejlepším případě jednou týdně, a to si ho pak nesmírně užila. Konečně, takový masový vývar platil doslova za lék, posilující všechny nemocné.

Dnes, kdy maso, vejce a mléko hrají prim ve stravě každý den a zvířecí velkochovy jsou často kritizovány za otřesné podmínky života, se obliba vegetariánství u nás šíří a podle některých odhadů je mezi Čechy až 9 % vegetariánů. Co o jejich volbě soudí odborníci na výživu?

  1. Když vegetariáni vyloučí ze stravy veškeré živočišné produkty, hodně riskují. Bílkoviny, které jsou nezbytnou součástí stravy, a tělo bez nich nemůže fungovat, se totiž skládají s různých aminokyselin a pouze živočišné bílkoviny obsahují všechny základní aminokyseliny. Jedině při konzumaci masa, vajec, mléka a mléčných výrobků tedy organismus dostává plnohodnotné bílkoviny.
  2. Rostlinné zdroje bílkovin, což jsou luštěniny, zrní, ořechy a semena neobsahují nikdy dostatečné množství jedné nebo i více základních aminokyselin. Kdo se tedy chce stravovat jen striktně rostlinnými potravinami, musí si detailně nastudovat jejich složení a poté si sestavit jídelníček tak, aby v něm byly všechny základní aminokyseliny obsaženy. A to je hodně náročné.
  3. Kromě nedostatku kvalitních bílkovin může být vegetariánská strava příliš chudá na zinek, železo, vitaminy D, A a hlavně na B 12, jehož nejvýhodnějším zdrojem je maso. Vegetariánům mohou chybět i některé mastné kyseliny, obsažené v živočišných tucích.
  4. Omezením bílkovin si především nezkušení začínající vegetariáni mohou způsobit opačný efekt, než kterého chtěli dosáhnout: namísto ozdravění těla ztloustnou a zvýší si riziko cukrovky či srdečního infarktu. V jejich jídelníčku totiž mnohdy začnou převažovat sacharidy, a to ty nejméně kvalitní, tedy cukr a bílá mouka.
  5. Ideální cestou ke zdravé stravě je podle odborníků střídmost v konzumaci masa, ale ne jeho úplné vynechání. Alespoň dvakrát týdně by člověk měl jíst maso, když ne červené, tak drůbeží a rybí. Riziko nedostatku důležitých látek omezí neodmítání vajec a mléka. A pamatujte: u dětí, které se teprve vyvíjejí, je vegetariánská dieta naprosto nevhodná, stejně jako jakékoliv jiné omezování pestré stravy.

 

Přihlaste se

Získáte přístup k exkluzivnímu obsahu


Nemáte ještě svůj účet? Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)