Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jak upravit příjem jídla, když jsme doma?

Publikováno: 1.4.2020
Jak upravit příjem jídla, když jsme doma?

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Příjem energie z jídla by měl být alespoň stejný jako výdej. Jednoduchá bilance, kterou je vhodné se řídit, pokud nechcete nabírat na váze. Případný nadbytek se vyběhá, vychodí, vyskáče. Občas přichází období, kdy se nejde věnovat pohybovým aktivitám, někdy ani normální chůzi. Bez ohledu, jestli jde o vleklou nemoc, léčení zlomeniny nebo epidemii chřipek. Nadbytek energie se nijak nevypotí, ale uloží se do tukových zásob. Víte, jak se tomu postavit?

Situace, kdy člověk dlouhodobě nemůže dělat to, co obvykle, je sama o sobě dost stresová. Není potřeba tomu přidávat dramatickými změnami jídelníčku. Pro spoustu lidí je totiž dobré jídlo ta „poslední radost“ v celém dni. Ovšem i malé kroky mohou dodat velké výsledky.

Co si nekoupíte, to nesníte

Prostá metoda, která může pomoci a začíná při sepisování nákupního seznamu. Jestli otevřete lednici a spíž a nějak od oka odhadnete, co chybí, naházíte toho do vozíku téměř vždy více. Přesný seznam nechrání jen peněženku, ale i tendenci přidávat do košíku zbytečnosti. Sušenky, které si nekoupíte, večer nesníte. Také k tvoření nákupního lístku budete pravděpodobně přistupovat zodpovědněji, lépe si vše promyslíte. Existuje větší šance, že na papírku přibude více zeleniny a obecně zdraví prospěšných surovin. Například rozmixované citrusové plody s trochou zázvoru jsou skvělým zdrojem vitaminu C, který je opakovaně doporučován jako podpora imunitního systému. Stejně jako čaje z šípku, rakytníku a echinacey, které příznivě ovlivňují imunitu a obsahují i jiné vitaminy a minerály.

Domácí sirup

  • 1 kg plodů nebo 0,5 kg libovolných bylinek
  • 1 sáček kyseliny citronové
  • 1 citron
  • 1,5 litru vody
  • 350 g cukru a více
  • Koření dle vlastní chuti (skořice, hřebíček, badyán)

Plody či bylinky nadrtíme, aby se přerušila struktura, a přelijeme převařenou horkou (ne vroucí) vodou. Přidáme sáček kyseliny citronové, koření, šťávu z citronu a necháme alespoň 24 až 36 hodin louhovat. Poté scedíme, bylinky či bobule řádně vyždímáme, přidáme cukr a zahřejeme tak, aby se rozpustil. Výsledkem může být 1,5 litru vitaminy nabitého sirupu bez chemických konzervantů, který se hodí do čaje i jako šťáva na osvěžení. Ideální poměr bylinek, vody a cukru získáte praxí. Čím méně cukru, tím lépe.

Jídlo na zahnání nudy

Od přírody pohodlnější lidé patrně nepociťují výrazné změny. Také ti, kteří pečují o rodinu, mají pořád co dělat, ať už při úklidu doma či na zahradě. Pro jedince vedoucí aktivní život je nicnedělání očistec. Hodiny pohybu, které vyplnily volný čas a fungovaly jako skvělý ventilátor napětí, jsou pryč. Místo toho přichází nečekaný prostor a nervozita z nevydané energie. Většina lidí má tendenci tyto chvíle překlenout uzobáváním, připravováním si drobných svačinek, zkrátka jedením z nudy. Případně na uklidnění nervů. V těchto situacích je lepší dát si místo sušenek vlašské ořechy nebo mandle. 

Mandle

Mandle jsou zdrojem zdraví prospěšných tuků, zejména nenasycených mastných kyselin a omega 3. Najdeme v nich i dostatek vitaminu B1, B6, vápníku, fosforu, hořčíku, draslíku a železa. Hrstí nesolených a nepražených mandliček získáte i dostatek rostlinných bílkovin, které dodávají tělu energii postupně a zasytí na delší dobu.

Dostatek spánku zamezí dojídání se přes den

Bez ohledu na cokoliv, spánek je způsob těla, jak si může odpočinout a zregenerovat. Pokud nemáte přes den takový výdej energie a ráno brzy vstáváte, neznamená to, že stačí spát pár hodin. Naopak využijte situaci ve svůj prospěch a pěkně se dospěte. Ve dnech běžného režimu lze důsledky nevyspání jednorázově přehlušit libovolnou činností nebo pohybem a večer jít spát dříve. V nepříznivém období tu vnitřní nervozitu, podrážděnost a chybějící energii ze spánku můžete dohánět jídlem. A okurka to patrně nebude. Minimálně 7 hodin denně je důležitých pro regeneraci těla a jako prevence proti dojídání se během dne kaloricky vydatnými pochutinami.

I v pestrém jídelníčku se dají dělat změny

Obecné rady odborníků říkají, že pestrý jídelníček by měl obsahovat dostatek veškerých živin, kvalitních bílkovin, složených sacharidů i tuků, hodně zeleniny a ovoce. To všechno můžete dodržovat, přesto je tu prostor, jak zlepšit energetickou bilanci. Snídáte dva krajíčky celozrnného chlebu? Dejte si jeden, nebo slabší plátky. Vrstva másla nebo pomazánky nemusí být tak vysoká. Přijde vám škoda vracet do lednice jedno kolečko šunky, tak ho radši strčíte do pusy? I kdyby se jednalo o nejkvalitnější šunku na světě, pořád je to příjem energie navíc, který nespotřebujete. Stejně jako zlozvyky dojídat po dětech nebo se neplánovaně přejíst jen proto, že v kastrůlku zbyly pomyslné dvě lžíce oběda.

Podobných modelových situací je celá škála a jedná se o zbytečný příjem kalorií. V době, kdy se můžeme hýbat a žít dle předchozích návyků, můžeme nadbytky obrazně řečeno vyběhat. V dobách, kdy z jakéhokoliv důvodu ne, to povede k nabírání na váze a následné psychické nespokojenosti, kterou většina lidí léčí jídlem.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)