Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Stres - z nepřítele pomocníkem

Publikováno: 8.5.2018

Kateřina Ligasová

redaktorka

Více o autorovi

Zatímco dříve byl stres spojen zejména s biologickým přežitím, je v současné době spíše reakcí organismu na nadměrnou (fyzickou či psychickou) zátěž. Zatímco vnější podmínky se změnily, reakce těla se svou chemickou reakcí nikoli. Naším moderním ohrožením tedy není vnější podnět, ale naše (dlouhodobá) reakce na něj.

První známky stresu

Na začátku si možná ani nevšimnete, že vás tento „protivník“ přepadl. Začnete se přejídat nebo naopak nemáte na nic chuť. Máte často trávicí potíže a pálí vás žáha. Mohou vás trápit bolesti hlavy, nespavost, noční buzení, nahodilé svalové křeče bez zjevné příčiny nebo nevysvětlitelné opakující se a vleklé zdravotní problémy. Někomu se může zhoršit pleť i kvalita vlasů. Za to vše může být zodpovědný právě stres. O tom, že zaútočil se dozvíte právě z reakcí těla. Pokud neposlechnete, tělo přitvrdí.

Stres jako škůdce

Stres je nebezpečný právě tím, že ne vždy zaútočí v plné palebné síle, ale naopak postupně a vytrvale udržuje náš organismus ve vypětí, a tím zvyšuje své nároky na naši psychiku a také zdraví. V prvé řadě zvyšuje krevní tlak, který může bez léčení vést až k poškození orgánů. Je jedním z faktorů vzniku srdečních poruch a onemocnění trávicího traktu. Ovlivňuje také nemoci kloubů a kožní problémy. Kvůli stresu mnoho lidí prožívá nepříjemné migrény a bolesti okolo páteře. V tom nejhorším případě může způsobovat i nádorová onemocnění.

Prověřovatel vztahů

Kvůli dlouhodobému tlaku můžete být nepříjemní na své okolí. A to především na ty, co jsou vám nejblíže, neboť v jejich blízkosti se můžete uvolnit. A s uvolněním dojde k pokusu o vyplavení části stresových nánosů, což pravděpodobně neproběhne jako usměvavá nálada. Navíc se často nedokážete ani pořádně soustředit a tak nevnímáte, co vám partner nebo děti říkají. Když už vnímáte, často zapomínáte. To vztahy zrovna nepodpoří, naopak může skrze vaše pocity viny a selhání vyvolat další stresovou reakci, a to nejen u vás.

Jak se stresem naložit?

Je potřeba připomenout, že díky stresové reakci jsme jako živočišný druh přežili. Není to tedy primárně náš nepřítel. Krátkodobý stres může být i k užitku! Dokáže vyburcovat k pořádnému výkonu a tedy k lepším výsledkům. Problém je s dlouhodobou zátěží, která místo aby se vybila v akci, zůstává „zahnívat“ uvnitř nás. Se stresem nelze vědomě „bojovat“. Je na naši mentální vůli nezávislý. Lze si ho jen skrze projevy těla uvědomit a pak mu přidělit správné místo, aby pomáhal a neškodil. Jak?

  • Zkuste si váš stresor pojmenovat a uvědomit si, že je tady sice dnes, ale to neznamená, že tu bude zítra. Pokud vysledujete, proč tak reagujete, posunete se ještě dál.
  • Neberte partnera a děti jako další zdroje stresu, ale naopak jako pomocníky. Komunikujte! Dejte vaše vnitřní napětí do slov. Pokuste se popsat, co se ve vás děje. Neobviňujte jiné, pozorujte sebe a své reakce.
  • Najděte si fyzickou aktivitu, která vás baví a pravidelně se jí budete věnovat. Přestaňte si říkat, že nemáte čas. Prostě jděte a začněte. Skvěle funguje sportovní vyžití (od boxu, přes chůzi, po jógu). Při nich se vám vyplaví více adrenalinu a sníží se produkce kortizolu. Díky tomu se budete cítit šťastnější.
  • Naučte se pravidelně relaxovat, „vypnout se”. Nejrychlejší cesta ke zklidnění je začít dýchat a vědomě vnímat pohyby hrudníku i proud vzduchu. Odpočívat se pak dá při sledování oblíbeného seriálu, meditace, odpoledním šlofíčkem či úpravou záhonků...

Správná strava snižuje stres

Významným pomocníkem k vyplavení stresu je i strava. Podporující jsou potraviny obsahující vitamín C (například pomeranč), který vyrovnává hladinu stresu. Mandle a vlašské ořechy zase dodají energii, kterou vám stres bere. Zároveň obsahují hořčík, který pomáhá při koordinaci svalů a nervů. Mořské tučné ryby díky omega 3 mastným kyselinám obsahují látky, které dokáží skvěle bojovat proti napětí a pomohou i ke klidnějšímu spánku. Další potraviny, které by při krocení stresu neměly chybět jsou brokolice, avokádo, špenát, krůtí maso, dýňová semínka, fíky, česnek, hořká tmavá čokoláda apod. K zajištění správné denní dávky právě vitaminu C, hořčíku nebo Omega 3 je vhodné využít i potravinové doplňky, neboť tělo v akutní stresové reakci není vždy schopno si s běžných potravin potřebné látky „vytáhnout.“

 

Přihlaste se

Získáte přístup k exkluzivnímu obsahu


Nemáte ještě svůj účet? Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)