Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Vyzkoušejte jógu očí

Publikováno: 27.12.2018

Kateřina Ligasová

redaktorka

Více o autorovi

Technologie nás obklopují ze všech stran. A i když nemáte kancelářskou práci, tak se s chytrými telefony, notebooky a počítači za den jistě několikrát potkáte. Z neustálého koukání do monitoru či na obrazovku často bolí oči. Ulevte jim. Vyzkoušejte s námi jógu očí.

O čem to je?

Ať už oční jóga, oční cviky nebo gymnastika očí všechno představuje jednoduché a časově nenáročné cviky, které pomáhají regenerovat vaše oči. Historicky se oko vyvíjelo, aby sledovalo vzdálené objekty. Dnes naopak více sledujeme ty blízké. Pro takový orgán je to velká zátěž. Abyste mu ulevili, cvičte každý den pár minut cviky, které najdete níže.

Zásady správného provádění

Pohodlně si sedněte a uvolněte se. Během provádění cviků byste neměli být v napětí. Pohyby provádějte až do krajů, ale ne tak, abyste je nadměrně unavovali. Cvičte vždy bez brýlí. Mezi jednotlivými cviky zavřete oči a vydržte tak 10 až 20 sekund. K uvolnění vám může pomoci správné dýchání. Stejně jako zavřené oči bude fungovat, když si vyberete bod několik metrů před vámi a po zmíněný čas ho budete nenásilně sledovat.

Desatero cviků

Cviky nezaberou mnoho času a vzhledem k tomu, že k nim nepotřebujete žádné nářadí či náčiní, můžete je praktikovat opravdu kdekoliv (na dílně, v kanceláři, ve skladu, v autobuse, v letadle …).

  1. Střídavě sledujte kořen a špičku svého nosu. Při nádechu se zrak obrací na kořen, pří výdechu na špičku. Opakujte 10x.

  2. Nachystejte si prsteníček a s jeho pomocí si promasírujte horní víčka. Tlak musí být mírný a pohyby velmi jemné.

  3. Opisujte ležatou osmičku. Snažte se, aby šly obě oči zároveň. Vnímejte, pokud některé zaostává. Střídejte rychlost. Při cvičení dýchejte pomalu do břicha. Opište alespoň 20 osmiček.

  4. V klidném tempu a při pravidelném dýchání provádějte krouživé pohyby. Udělejte 5 na každou stranu po dvou opakováních.

  5. V podobném tempu střídejte pohled nahoru a dolů, doprava a doleva. Můžete směry libovolně kombinovat.

  6. Zkuste očima kreslit geometrické tvary jako ovál, čtverec, kruh, obdélník. Střídejte směry, kterými kreslíte.

  7. Opisovat můžete i písmena. Nejčastěji se doporučují písmena H, A a K. U všech zmíněných začínáte vlevo dole a končíte vpravo dole.

  8. Zahřejte si dlaně, udělejte z nich mističky a přiložte si je na otevřené oči. Vnímejte teplo, které z nich vychází a koukejte do tmy. Střídat můžete přikládání na otevřené a zavřené oči.

  9. Natáhněte před sebe ruku a vztyčte ukazováček. Na 5 sekund na něj zaostřete. Vyberte si předmět ve větší vzdálenosti (zhruba 5 metrů) a dalších 5 vteřin se soustřeďte na něj. Cvičení opakujte celkem 30x  s uvolňováním po každé 10. sérii.

  10. Na závěr si zamrkejte. Pořádně se na to soustřeďte a vnímejte každý pohyb svého víčka.

Udělejte si z tohoto desatera každodenní rutinu. Následně uvidíte, jak se vaše oči zlepší. Nebudou tak unavené, posílíte oční svaly a bude se vám zase o něco lépe koukat na svět. O své oči můžete samozřejmě pečovat i dalšími způsoby. Jak? Mezi 5 tipů, jak si zachovat zdravý zrak patří i správná výživa či oční sprcha.

Protože stres a pracovní vypětí má vliv nejen na naše oči, nabízí jóga mnoho praktických rad i do jiných oblastí. Vyzkoušet můžete obličejovou jógu (minimálně se při tom pobavíte), jógu prstů (pracujete s určitými polohami prstů tzv. mudrami) a nebo vyzkoušejte jemnou cestu k rovnováze pomocí Hatha jógy.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)