Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Řídíte auto? Pak byste si měli nechat zkontrolovat zrak

Publikováno: 13.3.2020
Řídíte auto? Pak byste si měli nechat zkontrolovat zrak

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Ačkoli jsou oči orgánem, který přijímá nejvíce signálů z okolí, málokdo mu věnuje náležitou péči. Podle BESIPu, který od srpna do listopadu 2019 testoval zrak řidičů po celé republice, vidí špatně téměř polovina a až 8 % z nich by vůbec nemělo sedat za volant. Řada lidí navíc o své vadě vůbec neví, což může mít právě za volantem vážné důsledky.

„Každý člověk by si měl nechat vyšetřit oči přibližně jednou za dva roky, ve věku nad 40 let i častěji,“ doporučuje lékařská ředitelka sítě očních klinik Lexum docentka MUDr. Zuzana Hlinomazová, Ph.D. Avšak od žádosti o řidičský průkaz nejsou až do 60 let povinné žádné kontroly. Přitom preventivní návštěva může odhalit oční onemocnění včas. Například neřešená krátkozrakost se projeví nesprávným vyhodnocováním pohybu a vzdáleností. Jak dobře řidič vidí, je jen na jeho subjektivním uvážení. Svou vadu si nemusí uvědomovat, dokud nezpůsobí nehodu.

Šedý zákal můžete mít i ve 40 letech

V dnešní době může již čtyřicetiletý člověk vidět hůř kvůli rozvíjejícímu se šedému zákalu, který býval problémem spíše lidí nad 50 let. Počínající šedý zákal se většinou projevuje změnou vnímání barev nebo lehce zamlženým viděním. „Pokud se rozvine, dochází k výraznému zhoršení zraku. To už ovlivňuje kvalitu života pacienta. Operace, která šedý zákal odstraní, trvá asi 15 minut a je nebolestivá,“ říká primář pražské oční kliniky Lexum MUDr. Martin Fučík. Častý je i zelený zákal, který je při zanedbání velmi nebezpečný a může skončit i ztrátou zraku. Typickým příznakem je vyšší nitrooční tlak a změny v zorném poli, které člověk nemusí zkraje vůbec zaznamenat. Toto vše odhalí přístrojové vyšetření.

Pomoci může chirurgie

Zhruba pětina českých řidičů má podle řidičského průkazu povinnost nosit za jízdy brýle. Ty však nemusí být vždy komfortní, navíc bývá obtížné kombinovat je s brýlemi slunečními. Ani kontaktní čočky nejsou řešením pro každého – své o tom vědí alergici, nebo lidé s vyšší citlivostí očí. K odstranění očních vad a zkvalitnění zraku nejen při řízení lze využít implantaci nitroočních čoček nebo laserový zákrok. Tím se dnes běžně odstraňuje krátkozrakost, dalekozrakost nebo astigmatismus. Dochází při něm k výměně vlastní dioptricky nevyhovující čočky za umělou, která dokáže korigovat vady a snižuje či zcela eliminuje závislost na brýlích či kontaktních čočkách. Výměna čočky se využívá vždy u šedého zákalu, kde korekce pomocí kontaktních čoček či brýlí není možná a operace je tak jedinou metodou.

K „očaři“ i bez doporučení praktického lékaře

K očnímu lékaři se můžete objednat i bez doporučení praktického lékaře, a to i když žádnou zrakovou vadu nemáte a jdete jen preventivně. Vyšetření může odhalit i nesprávně korigovanou oční vadu, tj. nevhodné brýle. Právě ty mohou být příčinou únavy, bolestí hlavy, pálení očí nebo i dalších subjektivních potíží. Odkrývá i oční komplikace spojené s neléčenou cukrovkou. Jak často a v jakém věku by měl člověk navštěvovat očního lékaře, není zákonem stanoveno. Oftalmologové ale doporučují dodržovat zmíněnou dvouletou frekvenci u lidí do 40 let a poté častěji. Zkuste se inspirovat i na webu: ocividnejinapece.cz.

Tip: Zkuste si orientační test zraku dle BESIPu: Registrační značku vozu musí řidič rozpoznat a přečíst na vzdálenost 25 metrů!

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)