Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Doba virová tu je stále. Imunitu posilujte trvale

Publikováno: 11.6.2020
Doba virová tu je stále. Imunitu posilujte trvale

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Doba virová neskončila. Viry tady byly dávno před COVID-19 a budou tu ještě dlouho po něm. Čas od času se objeví nové, které dokážou lidstvo ochromit a na pár měsíců se kvůli nim svět postaví vzhůru nohama. Imunitu, která od nepaměti chrání zdraví člověka, je proto důležité udržovat silnou preventivně. Ne až ve chvíli, kdy se v médiích objeví zpráva o potenciální epidemii.

Silná imunita rovná se pestrý jídelníček

Základem imunity je pestrý jídelníček s optimálním poměrem živin, vitaminů a minerálů. Vyvážená strava s dostatkem pohybu neslouží primárně k tomu, abyste měli hezkou postavu, ale aby organismus fungoval tak, jak má. Jako dobře namazaný stroj, který dokáže odrážet útoky patogenů. Imunitní systém denně zahubí obrovské množství mikroorganismů a nebezpečných buněk. To ale dokáže, jenom když je v dlouhodobě v kondici.

Imunitu podpoří Omega 3 i vitamin D

Při napadení mikroorganismy tvoří první zábranu specifické prostředí nosních a krčních sliznic a kůže, s jejichž celistvostí pomáhá vitamin C a omega 3 mastné kyseliny. Optimální hladina omega 3 (respektive jejich účinných složek DHA a EPA) a vitaminu D v krvi je odborníky považována za důležitou pro snadnější zvládání zánětlivých procesů. V obou případech si je tělo neumí vyrobit samo a je třeba přijímat je v jídle nebo v doplňcích stravy. Vitamin D se zapojuje i v dalších fázích imunitní obrany. Pomáhá aktivovat bílé krvinky, jejichž hlavní náplní je obrana proti virovým, parazitárním a bakteriálním infekcím. „Nedostatek vitaminu D je problémem i zdravých lidí. Zjistilo se, že téměř 60 % populace všech věkových skupin trpí deficitem, z toho polovina je na extrémně nízké úrovni,“ varuje doc. RNDr. Eva Račanská, CSc. z Farmaceutické fakulty UK v Bratislavě. Vitamin D se navíc doporučuje konzumovat v kombinaci s vitaminem K2.

Když snaha nestačí

I přes veškerou snahu nemusí pestrý jídelníček vždy stačit. V ideálním světě, kde není stres, kouř, pesticidy a všechna zvířata pocházejí z volných chovů, by stačila vyvážená strava, dostatek ovoce a zeleniny. Čím dál více se také objevují lidé, kteří ze zdravotních nebo osobních důvodů vynechávají některé skupiny potravin, a proto jim některé důležité vitaminy chybí. Suplementace v podobě doplňků stravy nebo tzv. superpotravin na imunitu je mnohdy nezbytná. Myslete ale na to, že fungují v dlouhodobém horizontu. Nejde o prášek na bolest hlavy, který zabere za pár hodin. Obranné složky státu jsou také k dispozici pořád, nezačínají se formovat až při hrozbě.

Superpotraviny na imunitu

Jedním z takových super doplňků je zelený ječmen a chlorella. První setkání s nimi může být trochu rozpačité, protože mají svou specifickou chuť. Obsahují ale celou řadu vitaminů skupiny B, včetně B2 (riboflavin), který přispívá k ochraně před oxidativním stresem a ke snížení míry únavy a vyčerpání. Najdete tu i vitamin C, zinek, vápník, draslík, hořčík, železo a mnoho dalších pro tělo nezbytných minerálů. Pokud vám většina z těchto vitaminů a minerálů chybí, může jít o dobrou cestu, jak posílit imunitní systém a vitalitu. Při pouhém nedostatku například železa a hořčíku je rozumnější poohlédnout se po potravinách a doplňcích, které jsou bohaté primárně na to, co vám chybí.

To samé platí i pro hlívu ústřičnou, která je rovněž bohatá na vitaminy skupiny B, pomáhá snížit krevní tlak, cukr a cholesterol, bojuje proti bakteriím a virům, působí na bradavice a má spousta dalších vlastností pozitivních pro zdraví. V tradiční čínské medicíně je velmi často využívaná, stejně jako ženšen, jenž je pro celou paletu cenných látek nazývaný „kořen života“.

Superpotraviny jsou zdraví velmi prospěšné, ale i ta nejlepší superpotravina obranyschopnost jen podpoří. Nelze na ní vystavit základy pevného zdraví. To umí jen dlouhodobý vyvážený jídelníček, pravidelný pohyb a snaha nepanikařit a zůstat psychicky v pohodě.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)