Vbočené kotníky u dětí jsou běžné. Kdy je ten správný čas začít je řešit?

Vbočené kotníky u dětí jsou běžné. Kdy je ten správný čas začít je řešit?

4 min. čtení Šárka Brunclíková
Vbočené kotníky se objevují u mnoho dětí. Někteří rodiče čekají, než se srovnají samy a někteří zase obíhají odborníky. Tento jev se může objevit u dětí, které nosí „barefoot“ boty, ale i pevnou ortopedickou obuv. Co když jde o víc než kotníky?

O valgózních neboli vbočených kotnících mluvíme, když je patní kost vbočená dovnitř a pata tak není kolmo nad podložkou. Achillova šlacha má při pohledu zezadu tvar obloučku. U dětí do 3 let je vbočení paty při pasivním postoji normální. Mnohem důležitější je, jak se noha chová při pohybu.

První kroky a vbočené kotníky                                                                

Chodidlo nese celou váhu člověka a pokud se svalstvo v těle nevyvine správně, může se to projevit právě na kotnících. Ti nejmenší při prvních krůčcích své svaly hledají, a tak jim dopřejte dostatek času, ale zároveň je sledujte zblízka. Zpozorněte a zjistěte jakým způsobem dítě kotníky a chodidla pokládá. 

Při lezení by je například nemělo vytáčet ven způsobem, že téměř po vnitřním kotníku leze. Při stání by zase nemělo nadměrně propínat kolena a vytáčet špičky ven. Ukazuje to na překlopení pánve směrem dopředu a riziko vbočených kotníků tak roste.

Jak vznikají vbočené kotníky?

Za vbočenými kotníky stojí problémy s motorickým vývojem především v prvním roce života. Mezi ty patří například oslabení břišních svalů, případně diastáza neboli rozestup břišních svalů. Ta opět vede k překlopení pánve dopředu, „zacouvání“ a rotaci kyčlí, kvůli které se vtáčí kolena a pak i kotníky. Následuje navíc vyboulení bříška a prohnutí v bedrech.

Dalším problémem je tzv. W sed, kdy dítě sedí s roztaženýma nohama a koleny směrem ven. Postavení těla připomíná písmeno W a může omezit správný rozvoj svalů a kloubů dolních končetin. Je potřeba pracovat na zlepšení pohybových vzorů a zapojit svalstvo, které dosud nebylo aktivní. A to hlavně zevní rotátory kyčlí a břišní svaly.

Častou chybou rodičů je i předčasné obouvání dětí. Miminka boty nepotřebují a pokud se učí chodit v pevnější botě, nemohou naplno správně využít všechny svaly nohy a chodidla. Tvoří si tak nesprávný vzorec chůze již od začátku.

Pozor na potíže v dospělosti

Tím, že se problém často neřeší posílením a zapojením správných svalů, v dospělosti se se mohou objevit bolesti v bedrech, v kolenou a tzv. ploché nohy. U dívek vedou svalové dysbalance dokonce i k bolestivé menstruaci a později i k problémům s otěhotněním.

Zanedbané a nesprávně posílené svaly mohou být i příčinou problémů s vylučováním jako je nepravidelná stolice nebo nadýmání.

Co dělat s vbočenými kotníky?

U začínajících chodců valgózní kotník neřešíme, necháme je trénovat chůzi úplně naboso. Později pak vybíráme capáčky a další nejměkčí možné boty, které neomezují pohyb. Vývoj ale sledujeme a případně problém začneme řešit s odborníkem, který doporučí cviky na správné zapojení všech potřebných svalů.

Mnoho ortopedů ordinuje malým dětem pevné obutí s ortopedickou vložkou a zakazuje bosé chození. Když dítě roste a jeho svaly se vyvíjí, je dobré zvážit i jiné cesty, které umožní noze přirozeně se vyvíjet a posílit.

Výjimku tvoří hypermobilní děti, které mají volnější vazivo. Těm se propadlé kotníky nesrovnají, ale bortí. Tyto individuální případy je potřeba konzultovat až když dítě přestane aktivně lézt a začne převažovat chůze.

Pokud se rozhodnete špatný postoj řešit cvičením, důležitá je jeho pravidelnost. Výhodou je, že dětské svaly reagují rychleji než je tomu tak u dospělých, a proto se změny dostaví poměrně rychle. Využijte i přicházejícího jara a léta a nechejte dítě bosýma nohama prozkoumávat různé povrchy.

Cviky na vbočené kotníky u dětí

Cviky by měly být šité na míru konkrétnímu dítěti. K přesnému určení je vhodné navštívit fyzioterapeuta. Základem úspěchu je aktivní podíl dítěte na cvičení. Může to být v rámci hry nebo i samo během dne, když si vzpomene.

  1. Tři základní body chodidla

Naučte dítě vnímat tři základní body na chodidle, které při klidném stání musí nést stejnou váhu. Dítě se postaví nohama do šíře boků, lehce pokrčí kolena a vnímá tyto body: první bod je na spodní straně kloubu palce, druhý na spodní straně kloubu malíčku a třetí uprostřed paty.

  1. Protáhnutí Achillovy šlachy

Dítě se postaví čelem ke zdi tak, aby mohlo opřít dlaně ve výši ramena ruce mít pohodlně pokrčené. Pokrčí jednu nohu a druhou dá lehce vzad. Mělo by vnímat všechny tři body a protáhnout Achillovu šlachu.

  1. Cvičení s balónem

Pokud nevlastníte overball, můžete použít i klasický měkký dětský míč. Nicméně doporučuje se spíše overball, který je lehký. Dá se využít při sezení na židli jako podpěra beder nebo při cviku jako je tento:

Dítě si lehne na záda, míček se umístí mezi kotníky a kruhovými pohyby kotníků jím točí až se dotkne jednoho z chodidel. Poté pokračuje na druhou stranu od chodidel zpět ke kotníku. Pozor bedra musí být u tohoto cviku přilepena k podložce.

Pokud chcete děti motivovat k samostatnému cvičení, musíte jim jako rodiče jít příkladem. Zkuste si proto tyto cviky jako první a uvidíte, že se k vám dítě ze zvědavosti připojí.

 

Zdroje: Fyzioterapie Mgr. Petra Haviarová

Foto: Shutterstock

instagram-svg c17d5218-e2fc-42ea-819e-539ea2e6c70d-svg Capa 1