Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Den jen pro vás a vaše zdraví. Zn. Bez stresu

Publikováno: 21.3.2021
Den jen pro vás a vaše zdraví. Zn. Bez stresu

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Prožíváme ho takřka denně. Není divu, že pak nemůžeme spát, zlobí nás žaludek a vykolejí každá prkotina. Takže se teď na chvilku pohodlně uvelebte a přehrajte si v mysli ideální den, kterým proplujete jako na růžovém obláčku – lehce a hravě, aniž by vás cokoli rozhodilo. Snažte se přitom naplno vnímat všechny barvy, chutě, vůně i pocity, které ve vás vaše představy vyvolají. Technika řízené imaginace dokáže mnohdy skutečné zázraky a kdo ví, možná že vám přitáhne do života přesně takovou idylku, o jaké teď sníte. Připraveni?

Ráno kolem osmé vás nenásilně probudí kouzelné tóny zenové zahrady. Něžně a s citem převedou vaši mysl ze světa snů do reality zalité slunečními paprsky, které se rozverně dobývají oknem do ložnice a lechtají vás po tváři.

Jógová rozcvička

Až se trochu rozkoukáte, proveďte cvik z hormonální jógy zvaný Solnička, který vám okamžitě zlepší náladu (kdybyste se náhodou probudili rozmrzelí). Můžete ho cvičit vsedě s rovnými zády nebo ve stoje. Jak na to?

  1. Pokrčte levou paži, dlaň obrácenou vzhůru umístěte přímo pod solar plexus, ale nedotýkejte se této citlivé oblasti.
  2. Pokrčte pravou paži, rozevřete dlaň, pokrčte všechny čtyři prsty, ale nedotýkejte se dlaně, palec směřuje vzhůru.
  3. Dýchejte zhluboka a pohybujte pravým předloktím, jako byste pravým palcem sypali sůl na levou dlaň.
  4. Opakujte po dobu 10 dechových cyklů (nádech + výdech).

Ranní dávka zelené energie

Začněte den na zeleno. Co je zelené, to je zdravé a plné energie. Při přípravě můžete různě improvizovat. Rozmixujte třeba šálek zelených hroznů, stejné množství baby špenátu, půlku banánu a 2 dcl zeleného čaje (místo hroznů můžete zkusit i pomeranč nebo kiwi). Přidejte lžičku domácího medu a máte postaráno o zdravou a vydatnou snídani, která vás udrží ve stavu bdělosti a dobré pohody minimálně do oběda. Dobrý start zajistí také miska ovesné kaše s medem, ovocem a ořechy, nebo slaná verze – celozrnné pečivo s kouskem libové šunky, vejcem, méně tučným sýrem či tvarohovou pomazánkou a zeleninou.

Nadopujte se „déčkem“

Sluníčko za oknem přímo láká k procházkám, takže na nic nečekejte a vydejte se načerpat vitamin D, jehož dostatečná hladina funguje kromě jiného jako prevence depresivních stavů. To, že nám slunce prospívá, se ví odpradávna. Terapie sluncem (helioterapie) se na přelomu 19. a 20. století, kdy ještě neexistovala antibiotika, používala jako jedna z hlavních metod boje proti nakažlivým nemocem. Už tehdy lékaři věděli, že přiměřené množství slunečních paprsků snižuje krevní tlak, hladinu cholesterolu i cukru v krvi, zvyšuje množství bílých krvinek a zlepšuje náladu.

Pokud budete procházet kolem cukrárny a dostanete chuť na nějakou tu laskominku, nechte si s sebou zabalit dortík a vychutnejte si ho třeba v parku na lavičce nebo doma na zahradě. A bez výčitek! Mezi devátou a jedenáctou – podle vnitřních orgánových hodin – pracuje s nejvyšším nasazením slinivka břišní a slezina, takže sladké hříchy spáchané během dopoledne se na vaší linii nijak nepodepíšou. Tahle doba také mnohem víc přeje duševní aktivitě. Proto neuškodí, když čas do oběda strávíte kromě poklidné procházky například četbou nějaké zajímavé knížky nebo třeba tím, že zavoláte někomu, koho jste už dlouho neviděli.

Relaxace po lehkém obědě

Počínaje 13. hodinou přichází čas oběda. Připravte si něco zdravého, lehkého a zároveň chutného, co vám nezabere zbytečně moc času. Třeba přírodní krůtí plátek s rýží. Krůtí maso očistěte, osolte, opepřete, přidejte šalvěj a rozmarýn a zakápněte olivovým olejem. Na pánvi nechte rozpustit kousek másla. Plátek osmahněte dozlatova a podávejte s dušenou rýží.

Po obědě neuškodí klidový režim, který si můžete zpříjemnit poslechem relaxační hudby. Nebo nějakou kreativní činností. Co si třeba vyrobit domácí potpourri? Vonné směsi se používají už po celá staletí. Působí jako velmi příjemná aromaterapie, pomáhají zlepšit náladu a odbourat stres a navíc krásně vypadají, takže s nimi doma naděláte parádu. Jejich příprava přitom není vůbec složitá. Základ velmi často tvoří aromatické bylinky, jako je levandule, meduňka, rozmarýn, heřmánek či mateřídouška, ale klidně můžete použít i bazalku, sušené listy jahodníku nebo maliníku, mátu nebo bobkový list. Na jaře potpourri rozzáří barevné květy tulipánů. Z koření je ideální skořice, hřebíček, jalovec, muškátový oříšek, anýz, badyán, zázvor, úlomky vanilkového lusku nebo semínka kopru. Příjemný ovocný nádech dodá také sušená pomerančová nebo citronová kůra. Směs můžete doplnit i malými šiškami, plody šípku nebo třeba bukvicemi. Fantazii se meze nekladou.

Vyrazte vstříc fyzické aktivitě

Až se tělo osvěží, můžete si konečně naplánovat trochu adrenalinu. Jděte si zaběhat, zacvičit na workoutové hřiště, vytáhněte ven kolo nebo brusle… Až do páté hodiny odpolední je tělo nastaveno na fyzický výkon. A přibalte si do batůžku malou svačinkou, třeba pytlík s ořechy, banán, celozrnný muffin, kousky tvrdého sýra s cherry rajčátky, kelímek s ovocným kefírem… Nezapomeňte ani na čistou vodu.

Po sportovním odpoledni přijde vhod zdravá a lehká večeře. Co třeba pečený losos? Steak z lososa omyjte a osušte, přendejte na alobal, opepřete, přidejte snítku rozmarýnu a kolečko citronu, zakápněte olivovým olejem a zabalte. Pečte v troubě na 180 stupňů asi 15 minut. Jezte s opečenou celozrnnou bagetkou a zeleninou.

Večerní pohoda pro klidnou duši

Večer udělá tělu i duši dobře relaxační koupel, kterou si dopřejte cca hodinku po večeři. Do půl litru vroucí vody nasypte sáček sušeného rozmarýnu, nechte 5 minut louhovat a přeceďte do vany. Lázeň, po které se budete cítit jako znovuzrození, připravíte také z hrubozrnné mořské soli, do vany jí nasypte celý kilogram. Z netradičních přísad lze přidat i několik sáčků zeleného čaje, 4 dcl červeného vína, šálek medu, půl šálku oloupaného a jemně nastrouhaného zázvoru, šálek jablečného octa nebo 2 litry plnotučného mléka.

Pak už jen stačí zabalit se do župánku, uvařit si dobrý bylinkový čaj (třezalka, heřmánek, meduňka, levandule) a pustit si na dobrou noc nějaký slaďáček… Tak ať se vám krásně spí!

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)