Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Vlašské ořechy: Bomba plná zdraví!

Publikováno: 28.10.2020
Vlašské ořechy: Bomba plná zdraví!

Zdenka Jeníčková

Redaktorka

Více o autorovi

Většina z nás je zvyklá pohlížet na jídlo především jako na zdroj živin – tuků, bílkovin a sacharidů – aniž bychom brali v potaz jeho další vlastnosti. Přitom existuje celá řada potravin, jejichž pravidelná konzumace podporuje tělesné i duševní zdraví, a dokonce působí jako omlazující elixír – například často opomíjené „vlašáky“, tedy vlašské ořechy. Tak proč nevyužít jejich úžasný potenciál, který se skrývá doslova v každém soustu?

Zvlášť v dnešní době přijdou tyhle ořechy víc než vhod. Není náhoda, že jejich jádra svým vzhledem připomínají mozek. Vlašáky jsou výborným zdrojem serotoninu a neurotransmiterů (přenašeče nervových vzruchů), které potřebujeme pro dobrou duševní pohodu, a to je dnes hodně vzácné zboží. Neméně významný je vysoký podíl nenasycených mastných kyselin (další skvělá potrava pro mozek), které mimo jiné fungují jako přirozené antidepresivum. Vlašské ořechy je nejlepší konzumovat samotné, jako zdravou svačinku. Výborně chutnají i v salátech či ovesných kaších. Mají ale hodně kalorií, takže to s nimi nepřehánějte, jedna hrst denně je tak akorát.

Elixír mládí ve skořápce

O vlašských ořeších je známo, že mají vyšší antioxidační aktivitu, než jakékoli jiné ořechy, a to díky vysokému podílu vitaminu E, hormonu melatoninu a rostlinných sloučenin zvaných polyfenoly. Jak asi víte, hlavní benefit antioxidantů spočívá v tom, že brání zhoubnému řádění volných kyslíkových radikálů, a tím chrání organismus před rozvojem nemocí a předčasným stárnutím. Naše tělo také produkuje antioxidanty, avšak pouze v omezeném množství. Proto je důležité doplňovat je pomocí vhodné stravy.

Chrání plíce před poškozením

Jak už bylo řečeno, vlašské ořechy jsou velmi bohaté na nenasycené mastné kyseliny, a to konkrétně omega 3, které mají silné protizánětlivé účinky, podporují zdravé cévy a snižují riziko kardiovaskulárních chorob. Kromě toho působí jako prevence proti chronickým zánětům, podporují mužskou plodnost a také zdravý vývoj děťátka během těhotenství. Nedávné výzkumy rovněž prokázaly, že jejich pravidelná konzumace chrání plíce před poškozením (což je v dnešní „covidové době“ dvojnásob důležité). Ostatně psali jsme o tom i v našem předchozím článku Omega-3 chrání plíce před poškozením.

Co dalšího ještě umí?

  • zvyšují aktivitu mozku
  • představují perfektní zdroj energie pro tělo (snadno zaženou hlad a dobře zasytí)
  • snižují hladinu špatného (LDL) cholesterolu a zvyšují hladinu toho dobrého (HDL)
  • snižují riziko vysokého krevního tlaku
  • podporují zdravé kosti: zvyšují absorpci a usazování vápníku a snižují jeho vylučování močí
  • zlepšují celkový metabolismus
  • podporují zdravá střeva a trávení
  • brzdí rozvoj diabetu II. typu
  • fungují jako prevence aterosklerózy
  • podporují zdravou pokožku, vlasy a nehty
  • napomáhají zdravému spánku

A už jste zkoušeli pomazánku z vlašských ořechů podle našeho receptu?

Zdroj fotografií v tomto článku: Shuttterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)