Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Co jsou betaglukany a proč vám za ně imunita bude vděčná

Publikováno: 3.3.2021
Co jsou betaglukany a proč vám za ně imunita bude vděčná

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Na posílení imunity není nikdy brzy ani pozdě. Imunitní systém nás brání před bakteriemi, viry, nemocemi a infekcemi celý život, nejen posledních několik měsíců. Jednou z cest, jak můžete svému tělu v tomto celoživotním boji trochu pomoci, jsou kromě rozumného vyváženého jídelníčku, pohybu a spánku i betaglukany.

Betaglukany jsou přírodní komplexní polysacharidy, které najdeme v některých potravinách, ale i v řadě doplňků stravy na posílení imunity. Betaglukany jsou schopné podpořit některé obranné reakce těla. Například stimulují makrofágy, což jsou imunitní buňky vrozené imunity, jejichž hlavní funkcí je vyrazit do boje a zničit nepřátelské mikroorganismy, které nám do těla proniknou.

Betaglukany pomáhají v imunitním procesu

Čím efektivnější bude první obrana těla, tím má organismus větší šanci se s virem nebo bakterií úspěšně poprat už na začátku, anebo s mírnějšími příznaky a průběhem. A právě betaglukany mohou tyto „bojovníky“ podpořit v jejich činnosti, a tím podílet na posílení imunity. Kromě toho působí betaglukany pozitivně i v zánětlivých procesech při hojení ran.

V asijských houbách i obilovinách

Betaglukany najdete třeba v ovsu, ječmeni, hlívě ústřičné, shiitake, reishi, jidášovo uchu, kvasinkách i řasách. Uvedené houby jsou známé zejména z japonské a čínské kuchyně. Tyto národy ověřují jejich příznivé účinky na zdraví už tisíce let. Pro nás je trochu přirozenější betaglukan z obilovin a kvasinek, ale jestli milujete asijskou kuchyni, s chutí do tamějších hub.

Ovesná kaše na snídani

U obilovin, respektive výrobků z nich bývá problém se zpracováním mouky. Betaglukany jsou v obalové vrstvě zrna, které se během zpracování odstraňují. V obyčejném pečivu je tedy nenajdete. I proto radí výživoví odborníci, abyste si kupovali celozrnné pečivo. Případně si zkuste obohatit jídelníček o ovesné vločky a ječné kroupy. Ovesná kaše s ovocem, oříšky a trochou tvarohu na snídani je skvělý zdroj energie, živin, minerálů i betaglukanů. Ječné kroupy jsou zase výborná zavářka do polévky místo vajec a hladké mouky.

Droždí na tisíc způsobů

Zdrojem betaglukanů jsou i kvasinky, například z droždí. V zimě si můžete pochutnat na dobré drožďové polévce, oprášit drožďovou pomazánku (recept najde zde) nebo občas do polévky přihodit drožďové knedlíčky. Na trhu najdete i lahůdkové droždí, které nemá tak specifickou chuť a přidat si ho můžete do salátů, do míchaných vajíček, do karbanátku nebo klidně i do zapečeného květáku.

I přes schopnost betaglukanů posilovat imunitu, jde stále jen o látky, které ovlivňují pouze některé mechanismy imunitního systému. To tedy znamená, že pouze jejich konzumací si  zajistíte dobrou imunitu. Na tom se musí podílet kombinace vyváženého jídelníčku s dostatkem všech vitaminů a minerálů, dostatečného pohybu a kvalitního spánku.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)