Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zeleninové chipsy. O něco zdravější zobání

Publikováno: 1.2.2021
Zeleninové chipsy. O něco zdravější zobání

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Honí vás večer při televizi či čtení knihy mlsná? Snažíte se ale zároveň jíst zdravě anebo bojujete s nějakým kilem navíc? Pak si zkuste připravit zeleninové chipsy.

Zeleninové chipsy chutnají skvěle

Zeleninové „brambůrky“ jsou k dostání i v obchodech, avšak s těmi to není tak jednoduché. Jedná se totiž většinou o smažené plátky zeleniny, které mají stejný podíl tuku, soli a škodlivin, jako klasické brambůrky. Těm se tedy raději vyhněte a připravte si zeleninové chipsy doma. Navíc si budete moci vybrat, po jaké zelenině sáhnete. A jak na to? Existují dokonce dva možné způsoby. Tak směle do toho...

Krok první: Vyberte si suroviny

Na přípravu chipsů se hodí téměř každá zelenina, která jde dobře nakrájet na plátky a lze sušit. Můžete si tedy vybrat brambory, červenou řepu, ale i celer, petržel, pastiňák, mrkev, batát, cuketu, nebo ředkev. Záleží jen na vás, na co máte zrovna chuť...

Krok druhý: Příprava v troubě, nebo v sušičce

Chipsy lze samozřejmě připravit i smažením, to však ale už nemůžeme mluvit o zdravém zobání. V našem případě tedy máme dva možné způsoby - sušení v sušičce, nebo pečení v troubě:

Trouba: Zeleninu nakrájejte na co nejtenčí plátky. Ty posolte a nechte zhruba patnáct minut vypotit. Potom je osušte papírovými utěrkami. Mezitím na plech dejte pečící papír, který lehce potřete olejem. Na papír vložte chipsy, posolte, případně posypte bylinkami. Poté vložte do trouby předehřáté na 190 stupňů Celsia. Pečte zhruba 15-20 minut a nezapomínejte průběžně kontrolovat.

Sušička: Zde počítejte s tím, že vám příprava zabere více času. Zeleninové plátky si v sušičce pobudou průměrně sedm hodin. A jak na to? Zeleninu si opět nakrájejte na co nejtenčí plátky. V misce si smíchejte olej se solí a bylinkami či kořením, které máte rádi (chilli, kurkuma, sladká paprika, sušený česnek, římský kmín), lze přidat i med. V této směsi promíchejte plátky zeleniny. Ty pak nandejte do sušičky tak, aby se plátky nedotýkaly. Nastavte sušičku na 60 stupňů Celsia. Během sušení kontrolujte, jak proces probíhá.

Po usušení je nejlépe plátky hned zkonzumovat, protože mohou časem změknout. Pokud je chcete skladovat, pak nejlépe v uzavíratelné nádobě na suchém místě.

Krok třetí: Připravte si dip

Pokud chystáte chipsy na večírek, nebo jako slavnostní pohoštění, je skvělé si k nim ještě připravit dip. Výborný je česnekový, bylinkový či citronový. Stačí zakysanou smetanu smíchat s tím, na co máte zrovna chuť, osolit a opepřit.

TIP na závěr: Se strouháním vám může pomoci speciální struhadlo, takzvaná mandolína.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)