Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Nastartujte tělo jarním jídelníčkem

Publikováno: 6.3.2019

Zdenka Jeníčková

redaktorka

Více o autorovi

Využijte toho, že teď kolem všechno raší – mladé bylinky jsou doslova napěchované energií a čerstvými vitaminy. Křehké, šťavnaté, lahodné na chuť a navíc úplně zdarma. V kuchyni je můžete využít na mnoho způsobů: do salátů, omáček, pomazánek, polévek i zeleninových koktejlů, nádivek, omelet nebo do špenátu. A zařaďte také víc zásadité zeleniny, ať vás neskolí jarní únava.

V tomto období je vhodné konzumovat odlehčenou stravu a potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Vylučování toxinů, které se v těle nastřádaly během zimy, urychlíte dostatečným příjmem tekutin (denně byste měli vypít 2–3 litry čisté vody bez bublinek). Jednou za týden je dobré dopřát si půst, při kterém budete popíjet pouze zeleninové šťávy – nejlepší detoxikační účinky mají celer, petržel, rajčata a červená řepa. Tím, že tělo podpoříte, můžete vyzrát i na jarní únavu, případně ulevit svému tělu od možných jarních alergií.

Podpořte játra a žlučník

Příčinou toho, že jsme na jaře unavení a necítíme se ve své kůži, často bývají zanesená játra a žlučník. Jejich činnost podpoříte konzumací zásadité zeleniny: kapusta, řeřicha, brokolice, cibule, rukola, čekanka, polníček, artyčoky. Do jídelníčku je vhodné přidat také limetky, grapefruity, luštěniny, olejnatá semínka, panenské rostlinné oleje, vlašské a lískové ořechy nebo mořské ryby. Z koření mátu, kurkumu, šalvěj, rozmarýn, semena kopru a římského kmínu.

Dejte si hrst sedmikrásek

Během procházky si klidně můžete utrhnout pár sedmikrásek a strčit si je rovnou do pusy. Tato půvabná rostlinka se pro jarní jídelníček přímo nabízí. Obsahuje totiž látky, které působí močopudně, čistí krev a podporují činnost jater a žlučníku. Chutná jako lehce pikantní ředkvička. Vynikající je také v salátech a omeletách, kde navíc nadělá hodně parády.

Zlepšete zažívání ptačincem

Drobné lístky ptačince žabince rozpouští hleny, stimulují krvetvorbu, posilují játra a zlepšují trávení. V kuchyni jsou skutečnou lahůdkou. Dají se sbírat až do zimních měsíců, nejchutnější jsou však na jaře, ještě před rozkvětem (později zhořknou). Jemně nasekané jsou vynikající do zeleninových i těstovinových salátů, do polévek místo petrželky, či na chleba s máslem. Velmi chutná je i pomazánka s lučinou nebo žervé.

Klasický česnek nahraďte medvědím

Za touhle úžasnou bylinkou se vydejte do lesa. Sytě zelené listy jsou přímo nabité energií a mají výborné čistící účinky. Můžete je přidat do všeho, kam běžně dáváte klasický česnek – do špenátu, na chleba s máslem, na vařené brambory, do polévek i pomazánek. Ale pozor! Medvědí česnek vzhledem připomíná jedovatou konvalinku. Dorůstá však výšky až 40 centimetrů a jeho listy mají charakteristickou štiplavou vůni, podle které byste ho měli bezpečně poznat.

Naordinujte si „životabudič“

Máte pocit, že potřebujete jaksepatří „nakopnout“? Připravte si nápoj z mladého ječmene, který pomáhá vytvořit v těle zásadité prostředí a odstraňuje překyselení – právě to je jednou z hlavních příčin civilizačních chorob a oslabené imunity. Mladý ječmen je také výborným zdrojem železa, které přispívá ke snížení únavy a vyčerpání. A to po zimě přijde víc než vhod.

Upečte si k obědu kopřiváky

Mladé lístky kopřiv mají vynikající čistící účinky a do jarního jídelníčku byste je měli zařadit skoro povinně.  Spařené a nahrubo pokrájené mladé výhonky můžete využít na mnoho způsobů. Přidejte je třeba do leča, nádivek, nákypů či do těsta na bramboráky („kopřiváky“), zapečte je s bramborami, pórkem a sýrem, nebo místo klasického udělejte pro změnu kopřivový špenát.

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)