Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Co jíst a pít, aby se nám lépe spalo?

Publikováno: 23.5.2021
Co jíst a pít, aby se nám lépe spalo?

Markéta Veselá

Redaktorka

Více o autorovi

Problémy s usínáním a spánkem má mnoho z nás. Než ale vyrazíte k lékaři, aby vám předepsal prášky na spaní, zkuste některý z našich tipů.

Spíme tak, jak jíme

Mnoho lidí to možná ani netuší, ale na nespavosti může mít nemalý podíl i způsob, jakým se stravujeme. A to hlavně ve večerních hodinách. Měli bychom si dávat pozor na těžká a tučná jídla, ale dobrý spánek nám může narušit i velké množství cukru, nasycené tuky a příliš mnoho tekutin (o kofeinu nemluvě). Nedoporučuje se jíst dvě hodiny před spánkem jídla obsahující uhlohydráty s vysokým glykemickým indexem, protože se jednak nevyspíte, a navíc si zaděláváte na nějaké to kilo navíc.

Co si tedy dopřát jiného?

Tipy pro lepší spánek

Bylinkové čaje – Ty jsou ověřené již našimi prababičkami. A jaké bylinky zvolit? Nejlépe heřmánek, meduňku či kozlík lékařský. Před spánkem si dejte horký odvar. Pomůže vám uklidnit mysl. Pozor si ale dejte na zelené, nebo černé čaje. Ty mají opačný účinek.

Mléčné výrobky – Ideální je sklenice teplého mléka, jogurt či tvaroh. Tyto potraviny totiž přispívají k tvorbě melatoninu a tryptofanu, hormonů, jenž stojí za dobrým spánkem. Na druhou stranu to ale neplatí o tučných sýrech, těm se před spaním raději vyhněte.

Med – Do sklenice horkého mléka se nejlépe hodí lžička medu. Ani na ten nedaly dopustit už naše babičky. Je to dáno tím, že zklidňuje naši mysl a podporuje tvorbu tryptofanu.

Banán – Díky vysokému obsahu hořčíku a draslíku je toto ovoce skvělým pomocníkem pro usínání. Banány obsahují nejen melatonin a serotonin, ale právě hořčík pomáhá uvolňovat svaly a draslík pozitivně ovlivňuje hloubku spánku.

Hroznové víno a třešně – Možná namítnete, že si rádi dáváte sklenku vína na večer. Bohužel to není to samé. Alkohol nám sice pomůže snáze usnout, ale spánek je méně kvalitní, povrchní a ráno se vzbudíme spíše rozlámaní než odpočatí. Lepší je hrozen sladkých kuliček. Hroznové víno totiž obsahuje melatonin, který řídí náš spánkový cyklus. Podobný vliv na náš organismus má i konzumace třešní. A nemusí být jen ty čerstvě utržené ze stromu. Stejně dobře poslouží i třešňová šťáva anebo sušené plody.

Oříšky – Dobrému spánku napomáhají díky tomu, že podporují tvorbu serotoninu, tryptofanu a obsahují hořčík. Obdobně jsou na tom i semínka, například slunečnicová, či dýňová. Ořechy by však měly být ve své přírodní podobě (například mandle, lískové oříšky, vlašské ořechy). Solené a pražené plody příliš pozitivních vlastností nemají. Navíc byste jich na noc neměli spořádat celý sáček. Ořechy jsou velmi kalorické a jedna miska ořechů má stejně energie jako celá večeře.

Další potraviny s vysokým obsahem tryptofanu – Mezi další potraviny patří například krůtí maso, mořské plody, jablka či sójové výrobky. Odborníci však zatím nemají zcela jasno, jak přesně jsme schopni tryptofan vstřebávat a jak v našem těle působí. Rozum nám ale napovídá, že po lehké večeři, například se zeleninou, krůtím masem a pár kousky ovoce, se nám bude jistě lépe usínat. A sklenicí mléka před spaním také nic nezkazíme. Dodá nám bílkoviny a vápník.

Dobrou noc a sladké sny přeje Dobrá kondice!

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)