Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Uvolněte krční páteř

Publikováno: 11.3.2018
Uvolněte krční páteř

Zdeňka Sekretová

Redaktorka

Více o autorovi

Budík se hlasitě rozdrnčí a vy se po něm znechuceně oženete, abyste ho umlčeli. Jenže ouha! Místo toho narazíte zápěstím do hrany nočního stolku. Ztuhlé šíjové svaly vám totiž nedovolí otočit hlavu a jako bonus vám uštědří krutou bolest, která během zlomku vteřiny projede až k lopatkám. Důvodů, proč je váš krk momentálně „mimo provoz“, může být celá řada. Stejně jako preventivních opatření, která vám pomohou vyhnout se pro příště podobné šlamastyce.

Tento problém velmi dobře znají všichni, kteří denně tráví spoustu hodin u počítače, nebo za volantem. Za trable s krční páteří si ale můžeme i sami. Na vině je také nevhodná obuv (zejména jehlové podpatky), těžká kabela, kterou zásadně nosíme stále přes to samé rameno, nebo nastuzení – severák a odhalený krk jsou téměř stoprocentní zárukou toho, že se druhý den vzbudíme se ztuhlou šíjí.

Nespěte na břiše a kašlete na stres

Spíte rádi na břiše? Pak si o podobné potíže přímo koledujete. Při této pozici otáčíme hlavu na stranu (to je samozřejmě logické, dýchat do polštáře většina z nás nevydrží), což znamená poměrně velkou zátěž pro krční páteř. Její přirozené zakřivení navíc v této poloze nemá správnou podporu, což vede k jen dalším blokádám a bolestem zad. A nezapomínejme ani na stres! Ten dokáže proměnit šíji v kámen během pouhých několika vteřin. Doslova centimetr po centimetru vnímáte, jak vám postupně tuhne celý krk i ramena a ten nepříjemný pocit vystřeluje až k lopatkám. A je vymalováno. Ten syčák stres opět skóruje. Co teď?

Nahřejte bolístku alobalem v ručníku

Pokud jste doma, můžete si zkusit bolavé místo nahřát. Krční páteř miluje suché teplo. K tomuto účelu jsou ideální gelové sáčky, které můžete ohřát ve vodní lázni nebo v mikrovlnce. Nejlépe na teplotu 40–60 °C, při které se budou vaše svaly prohřívat pěkně do hloubky. Ale pozor na spáleniny. Mezi gelový sáček a pokožku raději dejte bavlněný kapesník nebo utěrku. Nemáte sáčky? Použijte alobal, který vložte do přeloženého ručníku, nahřejte žehličkou a přiložte na postižené místo. Jestli nemáte ani alobal, nahřejte si aspoň samotný ručník, počítejte ovšem s tím, že z něj teplo rychle vyprchá. Velmi dobře poslouží také elektrická dečka.

Rozmasírujte ta nejcitlivější místa

Od napětí a bolesti uleví i tření dlaněmi. Rozevřete ruce, prsty by měly být mírně od sebe. Položte dlaně na šíji nebo na ramena, lehce tlačte a zároveň posouvejte kůži a svalovou tkáň okolo krční páteře (jako byste je namotávali na pomyslnou tyč). Můžete si také ve svalech najít silně bolestivá zatvrdlá místa. To jsou takzvané trigger pointy – spouštěcí body, které potřebují rozmasírovat. Masáž provádějte palcem, a to buď nepřerušovaně, nebo na chvilku stiskněte a potom tlak na pár vteřin uvolněte. Případně napodobujte pohyb šroubováku a palcem spirálovitě tlačte na bolestivý bod.

Předklánějte hlavu, uklánějte, rotujte...

Bolest zmírní také různá protahovací cvičení: pozvolné uklánění hlavy do stran, její rotace, předklánění a zaklánění. V každé poloze můžete chviličku vydržet, prodýchat bolest a potom ji s výdechem „odfouknout“ pryč. Případně zkuste následující, velmi nenápadné a přitom účinné cvičení. Sedněte si, položte ruce dlaněmi křížem přes sebe na horní část hrudníku (na horní žebra pod klíční kost) a stahujte ho směrem dolů. Potom zakloňte hlavu a chvíli vydržte. Vraťte se do výchozí pozice a hlavu ukloňte doleva tak, abyste cítili napětí mezi čelistí a klíční kostí. S nádechem se podívejte dolů a s výdechem pohlédněte nahoru. Několikrát zopakujte, vraťte se zpět a proveďte to samé i v úklonu na druhou stranu.

Co ještě pomáhá

Udržujte krk v teple: V průvanu se snadno přechladí a začne bolet.

Nehrbte se: Nemusíte chodit, jako byste spolkli pravítko, ale snažte se nehrbit a různě nekřivit.

Hýbejte se: Každý pohyb se počítá. V práci si občas udělejte pauzu (ideálně každých 20 minut) a trochu se protáhněte. Nejméně dvakrát v týdnu byste se měli věnovat pravidelné fyzické aktivitě. K uvolnění krčních, zádových a mezilopatkových svalů výborně pomáhá nordic walking.  

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)