Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jak cvičit, když je vedro na padnutí?

Publikováno: 19.7.2021
Jak cvičit, když je vedro na padnutí?

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Cvičení v létě s sebou nese určitá zdravotní rizika. Více se potíme, tělo se snáz přehřeje, a pokud se ještě hýbeme na přímém slunci, hrozí nám kromě úpalu i úžeh. Třeba při takovém výletu na kole ale někdy zkrátka nejde přesně naplánovat, abychom se zrovna v pravé poledne vyhnuli těm největším kopcům. Jak na to, abychom mohli sportovat i v létě a nehrozilo nám nebezpečí?

Byla by škoda se sportování přes léto jen tak vzdát. Pohyb na čerstvém vzduchu i v uzavřené místnosti je přínosný pro zdraví a psychiku. Navíc, kdo je zvyklý na pravidelnou fyzickou aktivitu by se jen těžko smiřoval s tím, že si dá na nějakou dobu pauzu.

Pot, to je voda a minerály

Proč se v létě více potíme? Pot slouží k termoregulaci tělesné teploty, proto čím více se potíte, tím více tělo vyrovnává teplotu. Jenže pot není jen voda, ale také některé minerály jako hořčík, sodík, draslík nebo vápník. Jejich přítomnost ve vlastním potu můžete vidět na tmavém oblečení. Zpotili jste se, voda se odpařila a zůstaly vysrážené soli, které vytvořily bílé mapy.

Hydratujte se minerálkami a zeleninou

V létě a zejména při sportu je potřeba extrémně dbát na  pitný režim. Místo obyčejné vody sáhněte při sportu raději po minerálkách nebo iontových nápojích. Během dne je na doplnění tekutin výborná i některá zelenina jako meloun, okurky, rajčata a další, které obsahují 90 – 97 % vody a také vitaminy a minerály. Podílejí se v organismu na celé řadě enzymatických procesů a tělo bez nich nefunguje, jak má.

Investujte do sportovního oblečení

Doma můžete cvičit prakticky v čemkoliv, co je vám pohodlné. Jakmile jdete sportovat ven, je kvalitní funkční oblečení základ. Dokáže dobře odvádět pot, rychle schne a některé dokáže ochránit i před UV zářením. Čas věnujte nejen jeho výběru s ohledem na konkrétní fyzickou aktivitu, ale i samotné péči o něj. U funkčního oblečení je důležité dodržovat při praní doporučenou teplotu a další rady a vhodné je koupit i speciální prací gel.

Zmírněte tempo

Bez ohledu na to, jestli jezdíte pravidelně na kole, běháte nebo jste fitness typ, zpomalte. Nesnažte se v těch největších vedrech trhnout osobní rekord, i kdybyste měli pocit, že zrovna dnes by to šlo. Rok má 365 dní a zase tolik dnů, kdy je vedro na padnutí, tu nemáme. Nic vám neuteče. Neznamená to, že byste neměli v horku sportovat vůbec, spíše jen cvičte v menší intenzitě. Vyhnout byste se ale měli skupinovému kardio cvičení, kde nemáte možnost jet ve vlastním tempu. Zejména pokud nejste ve fitness studiu, kde je dostatečně nízká teplota místnosti.

Sportování v létě: Ráno, v poledne nebo večer?

Nejde říci, která denní doba je nejvhodnější pro sportovní aktivitu. Spíše než na tom, kolik je hodin, záleží, kolik je venku stupňů a jaký je tlak. Jestli hlásí předpověď v noci bouřky, lze předpokládat, že odpoledne a večer bude dusno a těžký vzduch. V tom případě je lepší hýbat se dopoledne nebo i po obědě, až vám slehne. Pokud je naopak celý den jasno a panují vysoké teploty, vyhněte se přímému polednímu slunci nebo si naplánujte aktivitu třeba v lese. Zkrátka vždy se řiďte aktuální situací a selským rozumem.

Dejte šanci józe

Teplé počasí naopak přeje strečinku a flexibilitě. V zimě jsou svaly ztuhlé kvůli velkým teplotním rozdílům a je potřeba je před pohybem řádné rozehřát. V létě jste zahřátí prakticky pořád, svaly jsou tedy pružnější. Jestli víte, že máte zkrácené některé svalové skupiny, je právě nyní ideální doba zapracovat na jejich protažení. Například pomocí jógy nebo pilates.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)