Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Cvičení během menstruace. Co ano a čemu se raději vyhnout?

Publikováno: 15.11.2021
Cvičení během menstruace. Co ano a čemu se raději vyhnout?

Veronika Vágnerová

Redaktorka

Více o autorovi

Každá žena, která pravidelně sportuje, jistě zaznamenala, že každý týden se jí cvičí jinak. Na vině je samozřejmě ženský menstruační cyklus, který zapříčiní, že jednou podáváte neuvěřitelné výkony a ten další to prostě nejde. Jak a proč cvičit v první fázi cyklu, tedy během menstruace?

V první fázi periody dochází ke snížení hladiny estrogenu, proto jsme tak unavené a nečinné ležení pod dekou je mnohdy synonymem pro nejlepší sport. Navíc děložní svalstvo svými stahy vypuzuje děložní výstelku (sliznici), která původně sloužila pro uhnízdění oplodněného vajíčka. K oplodnění nedošlo a výstelku je třeba dostat ven, aby se mohla v dalších fázích cyklu vytvořit nová. Hormon, který pomáhá s děložními kontrakcemi, se jmenuje prostaglandin. Bohužel ho někdy organismus začne vylučovat tak moc, že jsou křeče do břicha a do zad doslova nesnesitelné a mnoho žen sahá po běžných analgetikách nebo hořčíkových tabletách. Do té doby, než analgetika zaberou, je většinou naprosto nemyslitelné věnovat se jakékoliv sportovní aktivitě.

Pohyb pomáhá vyplavit endorfiny

Jenomže právě pohyb je jedna z činností, při které tělo vylučuje hormon štěstí endorfin. A vyplavené endorfiny zmírní působení prostaglandinu. Ne, že by se děložní sliznice přestala odlupovat, to se bude dít stále, jen nebudete zdaleka tolik vnímat bolest břicha a ještě si zlepšíte náladu. To bohužel žádné léky na bolest nedokážou. Cvičení se tedy vůbec nemusíte během menstruace vyhýbat.

Nečekejte žádné velké výkony

Myslete jen na to, že nízká hladina estrogenu má vliv na svalovou a pojivovou tkáň. Zjednodušeně to znamená, že je vaše tělo v nejnižší kondici a tomu je potřeba přizpůsobit i výběr a intenzitu sportovních aktivit. Jestli jste zvyklé pravidelně běhat s trenérem nebo milujete skupinové cvičení ve stylu tabaty apod., během menstruace je raději vynechejte. Stejně tak omezte tréninky zaměřené na rozvoj síly, které z podstaty věci vyžadují zapojení mnoha svalových skupin. Během menstruace můžete mít problém cviky udýchat, svaly nemusí  pracovat tak, jak jste zvyklé, a vy pak z takového pohybu mít určitě radost nebudete. Něco jiného je pohodový výběh jen tak pro radost a pro pročištění hlavy. Poběžíte, jak chcete a když to nepůjde, zkrátka se vrátíte.

Zpomalte a užívejte si pohyb

V prvních dnech menstruace je tedy nejlepší soustředit se na pohybové aktivity, které necílí na výkon, počet opakování a čas. Ideální tedy může být pilates nebo jóga, které je takových druhů, že si vyberou i ženy, jež raději preferují dynamičtější sporty. Na internetu najdete videa od akční powerjógy, přes klasickou jógou až po takovou, které je zaměřená právě na menstruaci. Vhodnou aktivitou může být třeba tanec bez ohledu na styl. Latinské rytmy vám zvednou náladu stejně jako contemporary dance nebo společenské tance.

Nevnímáte rozdíly? Cvičte, jak chcete

Samozřejmě existují ženy, které během první fáze menstruace nepociťují žádný výrazný pokles energie a bolesti břicha nebo špatnou náladu znají jen z vyprávění. Pokud patříte mezi ně, cvičte si dle libosti a nálady. Vaše tělo vám vždy napoví, co mu momentálně vyhovuje.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)