Praktické tipy, jak zvládnout domácnost i práci

Praktické tipy, jak zvládnout domácnost i práci

Obdivuji lidi, kteří mají doma vždy uklizeno a navařeno, zvládli s dětmi napsat úkoly, zařídit pochůzky do banky a na poštu, a v pět hodin odpoledne si už užívají svého času sami pro sebe. Třeba u kadeřníka, nebo s kamarádkou na kávě.

Je to vůbec realita?

Já věřím, že ano. Že existují ti, kteří prostě ovládají time management, a proto v jejich životech existuje i něco jako volný čas. Pro jednoho vzácná komodita, pro druhého součást denního plánu. Je volba čistě na nás, nebo jsou věci, které neovlivníme? To je dobrá otázka a diskuze by mohla být nekonečná. I když je někdy složité stát si nezlomně za tímto heslem, nepřestávám se jím řídit: Náš život je pouze naše volba.

Time management: Umění rozpoznat, na co se máme vys…

Krásné moudro, ve kterém je tolik pravdy! Doba koronavirová nám v tomto ohledu trochu pomohla. Najednou jsme nemohli dělat běžné věci tak, jak jsme zvyklí. Museli jsme se omezit. Že vám to vlastně v pár ohledech ulehčilo život? Došlo vám, že nemusíte na nákup každý den, a cestu z práce si tak zkrátit o 40 minut? A že se vlastně hezky žije, když jsou věci jednodušší a nezabýváme se malichernostmi? Gratuluji, zvládli jste první lekci time managementu.

Nesnažte se o nemožné

Jsem plánovací typ, funguji na principu odškrtávání ze seznamu. Tento systém je praktický, ale velice snadno se stanete obětí sebe samých. Když jednu z naplánovaných věcí nestihnete, může se stát, že se budete bičovat za to, že jste to nezvládli. Stanovte si raději pár priorit na každý týden – co je skutečně nezbytné udělat, nebo co byste rádi měli hotové. Stůjte při tom nohama na zemi, protože nelze zvládnout vše. Právě nesplnitelné množství položek na seznamu v nás vyvolává ještě větší vyčerpání, protože prakticky nikdy nemáme hotovo. Každý člen vaší domácnosti může dostat na starost dvě nebo tři věci, které by měl během týdne zařídit.

Time management: Odvažte se delegovat práci na druhé

Samozřejmě, že sami nejlíp víte, jak to má být, a sami to uděláte nejrychleji. Druhý to nikdy nemůže udělat přesně podle vašich představ, to je pravda. Ale faktem je, že sám člověk všechno nezvládne. Dlouhodobé přetížení způsobuje stres, a ten vážně narušuje zdraví (a málokdo si to uvědomí včas). Je to výzva, ale naučte se smířit se s tím, že některé věci za vás udělají jiní. A hned potom je o pomoc poproste. Jestliže pracujete v týmu, využijte jeho výhod a podělte se o práci s kolegy. V domácnosti mohou spoustu úkonů dělat děti, kterým to bude do života více než ku prospěchu. Stejně jako ve škole existovala funkce nástěnkáře nebo služby na zalévání květin, může u vás doma být pozice toho, kdo myje auto nebo každý den krmí psa.

Využijte moderních vymožeností

Donáška nákupu ke dveřím, rozvoz jídla, umytí oken v celém domě – dnes už je možné objednat vše klidně z postele. Ano, tyto služby něco stojí, ale ceny nebývají až tak vysoké. A jaká je vlastně cena hodiny vašeho času? Pozvat si paní na pořádný předvánoční úklid bude stát pár stovek, možná tisícovek, ale vy nestrávíte víkend s hadrem v rukou a bolavými zády. Ba co víc, oddechnete si na výletě s rodinou. Využít čas od času těchto služeb není rozhodně známkou lenosti. A navíc dáte práci někomu, kdo ji potřebuje. Jestli vás zajímají další praktické tipy, jak si usnadnit vaření, podívejte se na náš další článek.

Time management: Udělejte si rutinu

Každému vyhovuje něco jiného, a tady jsou hned dva praktické tipy: pro jednoho může být ideální velký úklid každé sobotní dopoledne, druhý raději každý den v týdnu věnujte 20 minut uklízení konkrétního pokoje. Stereotyp pomáhá urychlit práci – nemusíte stále přemýšlet, kdy se tento týden dostanete na nákup, pokud si navyknete třeba na každé pondělí. Stejné to může být i s praním, (povinnou) návštěvou u příbuzných, nebo lekcí ve fitku. V této rutině počítejte také s volným časem, se kterým si dovolte naložit přesně tak, jak se vám bude líbit. Co se pracovní oblasti týče, platí tu ty samé praktické tipy. A vůbec nejlepší je, když se naučíte ty nejméně oblíbené věci udělat hned na začátku týdne, kdy máte ještě dost energie. Jako zpříjemnění pracovních dní si můžete také naplánovat třeba páteční obědy s kolegy v dobré restauraci.

Vždy si naplánujte čas pro sebe

Obvykle si plánujeme povinnosti, ale počítáme předem i s osobním volnem? A ne v tom smyslu, že si konečně v devět hodit večer zchvácení sedáme k televizi. Jestliže náš osobní time management zahrnuje péči o druhé a pracovní povinnosti, musí spravedlivým dílem poskytovat prostor i pro sebe samé. Koníčky a odpočinek jsou velice důležité pro zachování zdravého ducha i těla, a taky proto, abychom byli jednoduše šťastní a měli spokojený život.

Další tipy, jak pracovat s časem najdete i v našich předchozích článcích:

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Nejčtenější

Mohlo by vás zajímat

instagram-svg c17d5218-e2fc-42ea-819e-539ea2e6c70d-svg Capa 1