Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zdraví pod lupou: Studené nohy a ruce

Publikováno: 17.11.2020
Zdraví pod lupou: Studené nohy a ruce

Eva Matoušková

Redaktorka

Více o autorovi

Nepříjemné pocity, které se s příchodem zimy obvykle stupňují. Studené nohy a ruce trápí především ženy. Řešením může být pohyb, ale zahřát se můžete třeba i polévkou k snídani.

Syndrom studených nohou

Studené nohy a ruce jsou velice častým problémem. Způsobuje ho nedostatečné krevní zásobení dolních končetin. Důvody jsou z části logické – ruce a nohy se nacházejí nejdál od srdce. A cílem našeho organismu je udržet teplo především kolem nejdůležitějších životních orgánů. Ruce a nohy jsou tedy až posledním místem, kam se teplo ,,pumpuje“.

Na vině je také psychická zátěž

Během psychického vypětí naše tělo reaguje zúžením cév. Je to způsob, jakým šetří energii a zároveň se připravuje na stresovou situaci. Proto na studené nohy více trpí ženy, které jsou křehčí, co se stresu a psychického zdraví týče. Kromě toho mívají muži přece jen více fyzického pohybu a lepší prokrvení těla. Často nemusí jít o konkrétní náročnou situaci. Studené nohy a ruce způsobuje i dlouhodobý stres, úzkosti a špatná nálada.

Nedostatek pohybu a sedavé zaměstnání

Moderní doba přinesla i změnu životního stylu. Čím dál více pracovních pozic obnáší celodenní práci u počítače. Právě sedavé zaměstnání není ideální pro pohybový aparát, záda, ani pro nohy. Ty jsou celý den pokrčené ve stejné pozici. Právě absence pohybu zabraňuje  cirkulaci krve v celém těle, a tedy i rozvádění tepla. Pokud se během dne nehýbeme, není divu, že je nám celkově zima a máme studené ruce a nohy. Vyzkoušejte hned ráno cvičit alespoň 30 minut. Uvidíte, že celý den se budete cítit příjemně zahřátí a plni energie. Pohyb totiž prokrví také mozek!

Jídla a nápoje pro zahřátí

Ideální jsou už v samotném startu dne. Dopřejte si teplou snídani. Minimálně horký čaj, ale třeba i teplou kaši, vajíčka, a co vás možná překvapí – polévku. Vývary, ale i krémové polévky mohou být skvělou snídaní, ačkoli je známe jako součást oběda. Vsadit můžete také na potraviny, které přirozeně zahřívají. Třeba na zázvor, chilli, ženšen nebo různá koření. Pozor – alkohol, který po vypití zahřeje, má velice krátkodobý efekt. Zhoršuje totiž udržení tělesné teploty a zejména v zimě kvůli tomu hrozí i podchlazení.

Otužování a sauna

Pravidelné a pozvolné přivykání těla na rozdíly teplot nám z dlouhodobého hlediska pomáhá. Organismus tím trénujeme lépe se adaptovat na prostředí, kde se aktuálně nacházíme, a také ho učíme vhodněji hospodařit s vlastním teplem. Otužování i saunování rovněž posiluje imunitu a podporuje prokrvení těla. I tady jsou určitá pravidla, jak se správně otužovat, proto doporučujeme získat předem pár teoretických znalostí.

Pomáhá termo prádlo a teplé oblečení?

Zčásti ano. Správně zvolené materiály dokážou teplo izolovat kolem těla a nepropustí vnější chlad. Díky moderním i přírodním materiálům (pravá vlna) mohou i zahřát. Klíčem k co nejlepšímu efektu je správné vrstvení. Samotný problém, studené nohy a ruce, však neřeší. Oblečení pouze pomůže zabránit úniku tepla z těla pryč.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)