Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Zdraví pod lupou: Jak na potíže s močovým měchýřem

Publikováno: 2.6.2020
Zdraví pod lupou: Jak na potíže s močovým měchýřem

Eva Matoušková

Redaktorka

Více o autorovi

Infekce močových cest postihují více ženy, a důvodem je anatomie ženského těla. Jejich močová trubice je mnohem kratší než ta mužská, a tím pádem mají bakterie mnohem snadnější a rychlejší cestu k močovému měchýři, potažmo ještě dál.

Močový měchýř: Trocha fyziologie

Zánět močového měchýře a dalších oblastí močového ústrojí způsobují bakterie, o kterých jste už nejspíš slyšeli: E.Coli, Pseudomonády, Chlamydie či Stafylokoky. Do těla se dostávají močovou trubicí, a jak daleko doputují, můžeme ovlivnit prevencí i léčbou. Bakterie si tedy zavlečeme zvenčí – pohlavním stykem nebo při nesprávně prováděné osobní hygieně z konečníku. Není tedy pravdou, že sezení na studené zemi by bylo příčinou zánětu močového měchýře, jak se říká, i když případné prochladnutí vám určitě moc nepomůže, oblast se totiž stane ještě citlivější.

Nenechte to zajít daleko

Čím více se bakterie stihnou namnožit, a čím dále se v močových cestách dostanou, tím hůře. Základem je zakročit včas, navštívit lékaře a zahájit léčbu co nejdříve. Oddalováním a zanedbáním dáme bakteriím skvělou možnost k tomu, aby osídlili i oblast ledvin a způsobily nám vleklé problémy. Na pozoru se mějte vždy, když pocítíte na toaletě nepříjemné pálení, bolest močového měchýře nebo časté nutkání na WC. Tyto problémy však mohou být příznakem i mnohem závažnějších chorob než jen bakteriální nákazy, proto své tělo vnímejte.

Proč je důležité pít (a nejen při zánětu močového měchýře)?

Proud moči, který protéká močovými cestami pryč z těla, doslova splachuje usazené bakterie, a to je přesně to, co potřebujeme. Pokud všeobecně málo pijeme, a tedy i málo chodíme na toaletu, necháváme bakteriím volný prostor pro množení. Močí se z těla vylučuje i spousta dalších odpadních látek, proto nezapomínejte na pitný režim jak v nemoci, tak v rámci prevence.

Výběr spodního prádla

Mikroorganismům, které způsobují zánět močového měchýře, se dobře daří ve vlhčím prostředí, které moc nedýchá. Neprodyšné spodní prádlo z umělých materiálů se tak snadno stane jádrem problému. Noste proto výhradně bavlněné kalhotky, které je možné prát na vysoké teploty a bakterie tak zlikvidovat. Pokud trpíte na záněty velmi často, jsou důležité i takové drobnosti, jako správná hygiena po pohlavním styku, nezadržování nucení na močení a vhodný sprchový gel.

Posílení močové soustavy alternativní cestou

Přírodní medicína zná hned několik osvědčených bylin, které můžeme užívat formou čajů nebo kapek. Lichořeřišnice je výborná i za syrového stavu do salátů, nebo na přípravu tinktury. V oblasti močové soustavy působí antibioticky právě proti bakteriím způsobující zánět. Vedle toho posiluje celkovou imunitu. Stejně výborná je petržel a petrželka, které pomáhají prokrvování ledvin a působí močopudně. Mezi další lze zařadit i medvědici lékařskou či vřes obecný. Z dlouhodobého hlediska se u žen, které na tyto palčivé problémy trpí opravdu často, doporučuje i vynechání některých potravin, které vytváří v těle ideální podmínky pro množení bakterií. Typicky jsou to cukry, ať už jednoduché či složité ve formě sladkého pečiva. Naopak vhodné jsou vývary, které obsahují množství minerálních látek.

Psychika zde hraje roli

Stejně jako u všech dalších nemocí těla, je zde důležitá psychická pohoda. Ženy, které každou sezónu absolvují několikrát zánět močového měchýře a týdny snášení nepříjemné projevy, jsou často tak zdeptané, že tělo už nemá energii na zlepšení zdravotního stavu. Vzniká tak začarovaný kruh a žena propadá zoufalství, že to snad neskončí. Problémy s močovým měchýřem se samozřejmě promítnou do intimního života s partnerem, trapných chvilek v práci, nebo dokážou zkazit celou dovolenou. Nenechte se zaslepit strachem, kdy TO zase přijde. Zkuste se zaměřit pozitivním směrem, a obavy tak nějak vypustit. Nemyslete na to, že tuto zimu určitě zase odstonáte, a radujte se a pochvalte své tělo za každý den, kdy bylo vše v pořádku. Pečujte o sebe a odpočívejte a duševní klid se přirozeně dostaví sám.

Další tipy naleznete v článcích:

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)