Akné, únava nebo přibírání - tohle všechno může způsobovat nedostatek zinku

Akné, únava nebo přibírání - tohle všechno může způsobovat nedostatek zinku

PR článek 6 min. čtení Lucie Jankovská

V souvislosti se zdravím a zdravým životním stylem musíme věnovat pozornost mnoha látkám. Velmi často ale zapomínáme na jeden z nejzásadnějších prvků a sice zinek: Minerální látku, která ovlivňuje řadu oblastí lidského těla. K naší smůle není lidské tělo schopné tento důležitý minerál samo vyrobit, a tak za jeho dostatečnou přítomnost v organismu odpovídáme sami.

Zinek - nepostradatelná součást lidského organismu

Zinek představuje minerální látku, která je klíčovým prvkem pro správné fungování lidského organismu. Má mnoho funkcí a figuruje v řadě fyziologických procesů, z nichž bychom mohli vypíchnout jeho zásadní podíl na fungování imunitního systému či na tvorbě testosteronu. Nesmíme opomenout ani jeho výraznou schopnost hojit rány. 

Jak se projevuje nedostatek zinku v těle?

To, že Vám chybí zinek, se může projevovat různými způsoby a v různých oblastech. Mezi nejčastější projevy však patří:

  • Zhoršená kvalita vlasů a nehtů - Nedostatek zinku ve vlasech a nehtech způsobuje jejich oslabení a následné lámání. U vlasů může docházet k předčasnému šedivění či dokonce jejich vypadávání. 
  • Zvýšená tvorba akné - Zinek má pozitivní vliv na stav pokožky a kvůli tomu je jeho nedostatek často skloňován ve spojitosti s akné. Zinek dokáže chránit pleť před infekcemi, které způsobují různé vyrážky, pupínky nebo právě akné. 
  • Potíže s pamětí a soustředěním
  • Přibírání na váze
  • Snížená výkonnost a únava - S únavou způsobenou nedostatkem zinku v organismu se často pojí i změny nálad a různé psychické potíže. 
  • Snížená imunita - Zinek je skvělým pomocníkem při boji s infekcemi a současně podporuje imunitní systém. Jeho nedostatek se obvykle projevuje častější nemocností. 

Jak můžeme zinek tělu dodat? Základem je pestrá strava

Na základě krevních testů jste zjistili, že Váš organismus postrádá zinek? To je výborný začátek, alespoň víte, na čem jste. Nicméně neusínejte na vavřínech, teď je před Vámi ta náročnější část a sice cesta za srovnáním hladiny zinku v těle. Tuto část byste neměli brát na lehkou váhu, právě naopak, díky zodpovědnému přístupu se vyhnete případným zdravotním potížím. 

Cesta za srovnáním hladiny zinku v těle není vlastně nijak zvlášť obtížná a už vůbec ne nemožná. Jen Vám nesmí chybět důslednost a snaha pozměnit zažité stravovací návyky. Jde v podstatě pouze o to, abyste si vybrali z několika možných způsobů doplnění zinku ten, který Vám bude nejpříjemnější. Všechny se v zásadě točí kolem konzumace specifických, na zinek bohatých, potravin nebo užívání doplňků stravy. Úplně nejlepší je však obě varianty zkombinovat, tedy začít si dopřávat pestřejší stravu a mimo to své snažení podpořit nějakým tím doplňkem stravy s obsahem zinku. 

Kolik zinku v těle je ale tak akorát? Přesné množství bohužel není možné určit, pokaždé závisí na konkrétním člověku a jeho stravovacích návycích. Ženám se ale obecně doporučuje denně konzumovat kolem 8 mg zinku. Denní dávka u mužů je o něco vyšší a sice kolem 14 mg zinku. 

Potraviny bohaté na zinek:

  • hovězí maso
  • dýňová semínka
  • oříšky
  • ovesné vločky
  • ústřice
  • fazole
  • vnitřnosti
  • vejce a mléčné výrobky

Komu hrozí nedostatek zinku v těle?

Výzkumy ukázaly, že nedostatek zinku v organismu trápí asi třetinu populace v České republice. To není úplně nejhorší ale zároveň ani nejlepší zjištění. 

Je třeba zdůraznit, že není možné vyjmenovat skupiny lidí, které budou zákonitě postiženy problémy spojenými s nedostatečným obsahem zinku v těle. Co ale možné je, je určit jedince, kteří jsou ke snížené hladině zinku v organismu náchylnější a tím pádem ohroženější než jiní. Mezi tyto jedince patří:

  • Těhotné a kojící ženy - Během těhotenství a při kojení ženské tělo spotřebovává více zinku. 
  • Vegetariáni a vegani - Maso totiž představuje zásadní zdroj zinku. Navíc zinek, který pochází z rostlinných zdrojů, má nižší vstřebatelnost než v případě těch živočišných.  
  • Lidé se zdravotními problémy - Zbystřit by měli ti, které trápí různá onemocnění trávicího traktu, onemocnění ledvin, cukrovka atd.
  • Senioři - S rostoucím věkem klesá vstřebatelnost zinku, což způsobuje různé zdravotní potíže.
  • Aktivní sportovci - Zinek je z těla vylučován potem a to znamená, že obezřetnější by měli být i jedinci, kteří se hodně potí.

Foto: Shutterstock

instagram-svg c17d5218-e2fc-42ea-819e-539ea2e6c70d-svg Capa 1