Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Namixujte si letní nápojový koktejl

Publikováno: 8.7.2019

Redakce

Redakce blogu dobrakondice.cz

Více o autorovi

Spočítali jste si někdy, kolik sklenic vody zvládnete vypít během horkého letního dne? Pokud opravdu hodně a přesto se necítíte moc dobře, je asi načase si pitný režim zpestřit. Jen samotná voda tělu nemusí stačit.

Asi to dobře znáte: člověk by měl doplňovat všechny tekutiny, které tělo za den vyloučí. Spoléhat se v tomto případě na žízeň není ta nejlepší cesta. Pocit žízně, kterým tělo volá o pomoc, leckdy přichází až v momentě, kdy je již částečně dehydratováno, což je příliš pozdě. Mnohem lepší je pít pravidelně a na žízeň nečekat. Jde ale také o to, co je dobré pít. Buďte si jisti, že ani ti, kdo do sebe nalijí spoustu kohoutkové vody, nemusí svému organismu vždy prospět a budou se vzdor dodržování pitného režimu cítit malátně a unaveně. Leckdy za to může fakt, že s potem ve vedru odchází při ochlazování těla nejen voda, ale ztrácejí se i v ní rozpuštěné minerály. A ty pak organismu chybí.

Bez minerálních látek to nejde

Určitě proto není od věci sáhnout po minerálkách. Minerální vody dobře poslouží jak při běžném pitném režimu, tak během pravidelné pohybové aktivity. Když si vybíráte minerálky, čtěte etikety: pro každodenní pití jsou vhodné slabě a středně mineralizované vody s obsahem rozpuštěných pevných látek do 1000 mg/l. Silně mineralizované vody, v nichž je obsah rozpuštěných pevných látek 1500 –5000 mg/l, jsou vhodné až při velké tělesné zátěži.

Šťavnaté plody osvěží

Příjem tekutin můžete trochu doplnit i tím, co jíte. Osvěžující je určitě ovoce a zelenina, protože plody jsou až z 90 % tvořeny vodou. Samy o sobě ale pití nahradit nedokážou. U běžných druhů ovoce a zeleniny, jako jsou například jablka, jahody, hrušky, mrkev, papriky, či květák, pokryje voda v nich obsažená potřebu současně přítomné vlákniny, potože ta na sebe vodu váže. U některých druhů, kde je vlákniny více, což jsou třeba lilek nebo kedlubna, už je třeba tekutiny přidávat.

Vlažná vzpruha na cestách

Do pitného režimu směle zařaďte i čaj. Teplý nápoj, ne horký, podle vědců v létě zažene žízeň a nezvýší množství pocení. A čaj lze navíc připravit i jako ledový. Kromě toho se například černý čaj hodí i na povzbuzení pro řidiče na dlouhé cesty autem k moři. Čaj má oproti kávě sice méně kofeinu, ten se zato uvolňuje postupně, nezpůsobí tedy jen jednorázové „nakopnutí“ a následný prudký pokles pozornosti. Silný černý čaj může posloužit i jako první pomoc. Pokud se některému spolucestujícímu udělá cestou nevolno, může ho popíjet po doušcích, aby se mu zklidnil žaludek.

Cukr žízeň nezažene

Jestli si dát při letním popíjení na něco pozor, tak to jsou slazené nápoje. Ty totiž obsahují spoustu cukru, k tomu obvykle barviva, umělá sladidla nebo konzervační látky. Větší množství cukru v nápojích dodá rychle energii, zároveň ale způsobí ještě větší žízeň. To je perfektně promyšlený marketingový tah. Máte žízeň, sáhnete po něčem chutném a sladkém, ukojíte chuť, žízeň nikoli, a takhle to jde stále dokola. Takže ve výsledku jste pořád žízniví a při tom do sebe dostáváte spoustu zbytečné energie, která se snadno přeměňuje v tuk.

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)