Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více se dočtete zde

Jak mít své obavy a strach pod kontrolou

Publikováno: 10.3.2020
Jak mít své obavy a strach pod kontrolou

Mgr. Denisa Salvová

Redaktorka

Více o autorovi

Obavy ze selhání a neúspěchu někdy pocítil každý. Strach ze zkoušek, z rozhovoru se šéfem, z pracovního pohovoru, z nemoci, z rozchodu, z existenční nejistoty, … Jak ale s obavami, zejména těmi neopodstatněnými pracovat, aby nás nesemlely a neudělaly z nás člověka, který se bojí všeho, včetně vlastního života?

 „Strach z nebezpečí je tisíckrát větší než nebezpečí samo.“ Daniel Defoe

Strach je jen v hlavě

Patříte mezi ty, kteří v noci nemůžou spát, protože přemýšlíte a trápíte se věcmi, které se mohou stát? Pak vězte, že s vámi vaše mysl hraje manipulační hru. Podle psychologů je totiž většina našich obav zcela zbytečná, protože katastrofické scénáře jen málokdy dojdou naplnění. Naopak, obavy nám mohou bránit toho, čeho chceme dosáhnout a zcela zbytečně nás navíc stresují. Existuje tedy návod, jak se zbavit strachu a nervozity? Vyslovte nahlas ten nejvíc šílený nápad, co se ve vašich představách stane, když … Tím, že jej dostanete ze sféry myšlenek, můžete s ním začít pracovat a třeba si i uvědomit jeho nesmyslnost.

Selhání či neúspěch je jen nová výzva

Nezadařilo se? Nevadí. Neúspěch je možné vnímat jako novou výzvu, často vedoucí k lepší příležitosti. Neúspěch totiž říká jedině to, že tudy (případně za těchto podmínek) cesta nevede. Neříká nic o tom, že jiným způsobem (v jiný čas) se náš plán nenaplní. Důležité je vědět, že jsme pro danou věc vykonali v danou chvíli své maximum, a to vypadalo takto. Příště však může být vše úplně jinak. Nedržte se hesla: „Kdo nic nedělá, nic nezkazí,“ protože ani nezíská a jen se začne užírat.

Nikdo není dokonalý

Obavy si lidé často způsobují sami svými přehnanými nároky na sebe sama. Snaha být za každou cenu perfektní, neomylný a všechno zvládnout (sám) je další častou příčinou nadměrných obav z případného selhání. Je třeba si uvědomit, že nikdo není dokonalý a chybovat je lidské. Jednou z cest, jak na strach je tedy smíření se skutečností, že i my můžeme udělat chybu a někdy potřebujeme pomoc.

Nenechte se obavami rozptylovat

Není jednoduché se nadměrným obavám postavit, ale nejjednodušší cestou je se jimi nenechat rozptylovat, protože za to zkrátka nestojí. Zkuste nahlížet na obavy jako na element, který je přítomen, přináší zprávu, ale naši maximální pozornost si nezaslouží. Namísto toho, co člověk neumí, nedokáže, nezná, je důležité obrátit pozornost na to, co umí, dokáže a zná. Jak na strach? Posviťte si na své silné stránky.

Všechno je tak, jak je

Často se zabýváte tím, co nemůžete ovlivnit? Končíte pak paralyzovaní strachem a obavami? Pak vězte, že všechno se děje z nějakého důvodu a ačkoli se to nezdá, s cílem člověka někam posunout. I když věci na první pohled můžou vypadat tragicky, vězte, že na ten druhý (podpořený odstupem) se vše může jevit o poznání lépe. Neplačte tedy na tím, že věci šly jinak než jste si vysnili. Podívejte se, co vám přinesly.

Jak pracovat s nervozitou se můžete dočíst v našem předchozím článku.

Zdroj fotografií v tomto článku: Shutterstock.com

Štítky článku

 

Nemáte ještě svůj účet?

Zaregistrujte se a získáte u nás zcela zdarma řadu výhod :)